Intercity op Den Bosch

Bestuursrechter buigt zich over bewaren tegen spoorombouw Meteren-Boxtel

De Raad van State heeft twee dagen uitgetrokken om te luisteren naar de 32 omwonenden en belangenorganisaties die bezwaar gemaakt hebben tegen het tracébesluit ‘Programma Hoogfrequent Spoorvervoer Meteren-Boxtel’. Hiervoor zijn grootschalige aanpassingen aan het spoor nodig tussen Meteren en Boxtel. Vandaag en morgen dient de zaak.

Het tracébesluit maakt onderdeel uit van het Programma Hoogfrequent Spoorvervoer (PHS). Dit programma gaat ervan uit dat reizigers op de drukste spoortrajecten elke tien minuten een trein kunnen nemen. Het tracébesluit bestaat uit twee onderdelen. Het eerste onderdeel is een verdubbeling van twee naar vier sporen tussen Den Bosch en Vught en een vrije kruising bij Vught. Hierdoor wordt het treinverkeer tussen Amsterdam en Eindhoven ontvlochten van het treinverkeer tussen Tilburg en Nijmegen. Verder wordt in Vught het bestaande spoorlichaam met twee sporen vervangen door een verdiept liggende bak met twee sporen.

Spoorboog

Het tweede onderdeel van het tracébesluit maakt een nieuwe spoorboog bij Meteren mogelijk voor een extra route voor goederenvervoer. Nu maken de goederentreinen richting het zuiden van het land gebruik van de route Dordrecht, Breda, Tilburg en Boxtel, de zogenoemde Brabantroute. Met een nieuwe spoorboog bij Meteren kan het spoorgoederenvervoer richting het zuiden van het land gebruik gaan maken van de bestaande Betuweroute.

Vanwege de ombouw van het spoor moet ook N65 aangepast worden.

De 32 partijen die beroep hebben ingesteld tegen het tracébesluit zijn vooral omwonenden. Maar er zijn ook belangenorganisaties, zoals Bewonersvereniging Leefbare Binnenstad/Wijkraad Binnenstad ’s-Hertogenbosch, Buurtvereniging de Vughterpoort en de vereniging Samen voor Vught. Alle bezwaarmakers vrezen dat het tracébesluit ten koste gaat van het woon- en leefklimaat langs het spoor. Het gaat hen vooral om geluid- en trillinghinder en de gevolgen voor de veiligheid.

Twee zittingsdagen

Vanwege het grote aantal beroepen had de Raad van State in eerste instantie drie dagen uitgetrokken voor de behandeling van de zaak. Dat aantal is teruggebracht naar twee. Pas als de bestuursrechter de beroepen ongegrond verklaart, is het tracébesluit onherroepelijk.

Spoorbeheerder ProRail gaat ondertussen wel door met de voorbereiding van de uitvoering van het project. Volgens de planning zou het project dit jaar moeten starten en in 2030 klaar moeten zijn.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Auteur: Yvonne Ton

Yvonne Ton is freelance journalist voor de online vakbladen van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.