Spoorwerkzaamheden in gevaar door oorlog in Oekraïne

Het onderhoud en de vernieuwing van het spoor in Nederland zullen waarschijnlijk hinder ondervinden van de oorlog in Oekraïne. Doordat de wereldmarkt verstoord is geraakt, bestaat het risico dat projecten uitvallen of vertraging oplopen. Die vrees leeft bij ProRail. De eerste effecten van het conflict zijn al merkbaar voor de spoorbeheerder.

ProRail bekijkt samen met het ministerie van Infrastructuur, andere opdrachtgevers, spooraannemers en leveranciers hoe werkzaamheden aan het spoor en aanbestedingen zo goed mogelijk door kunnen gaan. De oorlog in Oekraïne raakt volgens CEO John Voppen van ProRail ook de spoorsector. “We worden geconfronteerd met een toenemende onzekerheid of materialen tijdig kunnen worden geleverd en tegen welke prijs. Dat heeft invloed op onze aanbestedingen en de werkzaamheden.”

Geen levering zestig kilometer spoorstaven

De spoorbeheerder inventariseert welke projecten geraakt worden door de inval. De vraag is onder meer of alle projecten nog wel tijdig uitgevoerd kunnen worden en tegen dezelfde afspraken. De eerste effecten van de Russische inval zijn al merkbaar voor ProRail. Zo hebben Europese walserijen de deuren gesloten vanwege de stijgende gasprijzen. Dat betekent onder meer dat de geplande transporten met zestig kilometer aan spoorstaven naar Nederland in maart en april niet doorgaan.

Ook de productie van dwarsliggers komt onder druk te staan, zegt ProRail, want die bevatten voor een deel staal. Daarnaast zijn er al wereldwijd tekorten aan hout. Daardoor wordt het lastig om werkzaamheden aan spoorkappen uit te voeren.

Aanbestedingen

Niet alleen voor lopende projecten moet de spoorbeheerder rekening houden met vertraging, maar ook voor projecten die nog op stapel staan. Voppen: “We zijn nu volop bezig met aanbestedingen van projecten voor 2023 en 2024. Verschillende aannemers werken ondertussen aan spoorprojecten die randvoorwaardelijk zijn om bijvoorbeeld een nieuwe stap op het spoornetwerk te maken. Denk dan bijvoorbeeld aan een volgende 10-minutentrein. Mochten daar aannemers of projecten uitvallen, dan is dit merkbaar op het hele netwerk.”

Door goede afspraken te maken met opdrachtgevers en aannemers wil ProRail proberen achterstanden zo veel mogelijk te voorkomen.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Auteur: Yvonne Ton

Yvonne Ton is freelance journalist voor de online vakbladen van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.