Vivianne Heijnen. Foto: IenW

Staatssecretaris Heijnen eist uitleg NS over storing; vakbonden kritisch

Staatssecretaris Vivianne Heijnen

Staatssecretaris Vivianne Heijnen van Infrastructuur en Waterstaat vindt dat de NS met de treinstoring van zondag “een zeer slechte beurt” heeft gemaakt. De manier waarop de vervoerder met de storing is omgegaan was volgens haar “echt onder de maat”. Ze wil uitleg van de directie. Spoorvakbonden FNV en VVMC vinden dat het treinverkeer niet stilgelegd had hoeven worden.

“Ik wil van de NS precies horen waarom het hele treinverkeer plat is gelegd en waarom er geen vervangend vervoer is geregeld. Reizigers kregen weinig informatie en geen alternatief en daarmee was de aanpak van deze storing echt onder de maat”, zegt de staatssecretaris in een schriftelijke reactie. “Ik wil dan ook van de directie van NS weten hoe zij ervoor gaat zorgen dat dit in de toekomst niet nog een keer gebeurt.”

Geen alternatief vervoer

Het treinverkeer lag zondag vrijwel de hele dag stil als gevolg van een technische storing. De NS zei dat het door de omvang van die storing ook niet mogelijk was alternatief vervoer in te zetten, zoals bussen.

De NS is een zelfstandig bedrijf, maar de Nederlandse staat is de enige aandeelhouder. Dat is zo omdat de spoorwegen volgens de overheid onderdeel zijn van de vitale infrastructuur in Nederland, en een belangrijke economische rol vervullen. Het is samen met onder meer Schiphol, TenneT en het Havenbedrijf Rotterdam een van de bedrijven die de Staat niet wil verkopen. Wanneer de staatssecretaris met de NS-directie om de tafel gaat is nog niet duidelijk.

Vakbonden: ‘treinen hadden gewoon kunnen rijden’

Ook de spoorvakbonden FNV en VVMC zijn kritisch over de wijze waarop NS is omgegaan met de storing. Beide bonden menen dat de treinen zondag gewoon hadden kunnen rijden.

Henri Janssen, bestuurder van FNV Spoor, wijst erop dat het materieel aanwezig was. Alleen wist NS niet precies waar. Dat had echter geen probleem hoeven zijn. “Ook leeg materieel kon verzet worden. Regionale en internationale treinen reden allemaal over dezelfde infrastructuur en hetzelfde spoor met dezelfde veiligheidskwalificaties als waar de NS het mee moest doen. De machinist ziet aan seinen of hij kan rijden.” Volgens Janssen getuigt het platleggen van de dienstregeling van het onvermogen van de NS-top om zich te verplaatsen in de werknemers. De directie heeft de kwaliteiten van haar personeel volgens Janssen “onderschat”.

Personeelsleden waren er daarnaast gefrustreerd over dat ze reizigers niet konden informeren, “vooral over waarom ze niet mochten rijden”, stelt de FNV-vakbondsman. “Die frustratie is zeer legitiem.” In 2017 zijn volgens Janssen de spoorsystemen gecentraliseerd en geautomatiseerd. “Ik heb toen gewaarschuwd dat ze bij calamiteiten moeten kunnen schakelen. Maar dat is allemaal wegbezuinigd. Dan krijg je dus dit soort rendementsdenken. Dit is het uitpersen van de citroen.”

Ook VVMC, de vakbond voor rijdend personeel, zegt dat de treinen gewoon hadden kunnen rijden. In een reactie laat de bond weten “verbaasd” te zijn dat al het treinverkeer werd stilgelegd. “Sommige stoptreinen hadden kunnen rijden”, aldus bestuurder Wim Eilert.

Onderzoek nog in volle gang

Het onderzoek naar de oorzaak van de technische storing waardoor het treinverkeer zondag stil kwam te liggen is nog in volle gang, zegt NS. Het is nog onduidelijk hoelang het precies zal duren voordat de oorzaak bekend is. “Dat is natuurlijk de vraag waar wij allemaal het antwoord op willen weten”, aldus een woordvoerder van de NS.

Reizigers die zondag niet met de trein konden, kunnen aanspraak maken op een vergoeding voor hun treinkaartje, laat de woordvoerder weten. Reizigers die extra kosten hadden omdat ze alternatief vervoer moesten nemen, zoals een taxi, kunnen contact opnemen met de klantenservice voor een vergoeding.

Rover

Reizigersorganisatie Rover heeft de NS gevraagd “maximaal coulant” te zijn bij het compenseren van mensen die zijn getroffen door de treinstoring. Passagiers die er niet uitkomen met de NS worden opgeroepen zich te melden bij Rover. “Dan kijken we samen met OV Ombudsman of bemiddeling mogelijk is en of NS voldoende heeft gecompenseerd”, aldus de reizigersorganisatie op haar website.

Bron: ANP

Lees ook

Treinverkeer NS weer overwegend normaal

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve jaaraanbieding: € 7,50 i.p.v. € 10,50. 

Bekijk de aanbieding

Auteur: Redactie OVPro

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.