‘Maatwerk met flexibele tarieven verlaagt drempel om in trein te stappen’

Ook het openbaar vervoer krijgt volop te maken met hoge ambities van de Haagse politiek op het gebied van Brede Welvaart. Dit wordt internationaal gezien als een meer complete manier om de stand van een samenleving en de kwaliteit van leven in kaart te brengen.

Liselotte Bingen en Eric Mink van het ministerie van Infrastructuur maakten tijdens het Railforum-evenement deze maand duidelijk dat er grote veranderingen op komst zijn als het gaat om mobiliteit. “Het ontsluiten van data zorgt voor maatwerk in openbaar vervoer.” De twee innovatie-experts van het ministerie van IenW gebruikten het webinar van Railforum om een scherp beeld neer te zetten van personenvervoer in relatie tot het begrip Brede Welvaart.

Mobiliteitstransitie

Eric Mink: “We hebben nu natuurlijk te maken met een groot aantal transities die we proberen vorm te geven. Dat is de mobiliteitstransitie in combinatie met de energietransitie en alle klimaatdoelen die zijn gesteld, de woningbouwopgave en ik denk dat je bij uitstek vanuit data zo’n vraag stuk veel integraler kunt aanpakken. Als je bijvoorbeeld kijkt naar de locatie van OV-hubs is het denk ik heel belangrijk om niet alleen te kijken naar aspecten van het vervoerssysteem, maar bijvoorbeeld ook naar het elektriciteitsnet. Steeds meer voertuigen rijden elektrisch en moeten opgeladen worden. Misschien dat die voertuigen op een gegeven moment ook wel de batterij kunnen zijn voor elektriciteitsverbruik bij huishoudens.”

Een voorbeeld dat de beide innovatie-specialisten noemden van succesvol inspelen op Brede Welvaart is het voornemen van de NS om met flexibele tarieven te gaan werken. Liselotte Bingen: “Ik denk dat dat een heel mooi data-gedreven experiment kan zijn om de bezettingsgraden van het OV omhoog te krikken. Die waren voor corona al gemiddeld 30 procent en liggen nu veel lager. De vraag is hoe snel kun je ze weer op 30 procent of hoger krijgen om in ieder geval te zorgen dat de verschraling van het OV niet nog verder gaat. Maatwerk met flexibele tarieven verlaagt de drempel om in de trein te stappen.” Ook bij toekomstige woningbouw kan met slimme data een veel beter voor efficiënte mobiliteit worden gezorgd.

Data

Eric Mink: ”Je kunt bijvoorbeeld veel meer woningen bouwen als je vanaf het begin van deelmobiliteit in nabijheid van kindercrèches, scholen en werk uitgaat. Dat werkt beter dan wanneer je het doet zoals we altijd al deden. Dat soort dingen kunnen we al heel snel gaan meenemen in allerlei beleidsafwegingen. Er is genoeg data beschikbaar over bijvoorbeeld inkomens en vervoersstromen om hier de komende jaren stevig mee aan de slag te gaan. Er zal voor mobiliteit in nieuwbouwwijken een andere weg gevolgd moeten worden.”

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve jaaraanbieding: € 7,50 i.p.v. € 10,50. 

Bekijk de aanbieding

Auteur: Jaap Stalenburg

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.