Reisinformatie station Amsterdam-Zuid (foto: NS)

Problemen op het spoor zondag mede door falend back-upsysteem

Beeldbank NS

De problemen op het spoor van afgelopen zondag kwamen mede doordat het back-upsysteem van NS niet werkte. Staatssecretaris Vivianne Heijnen (Infrastructuur en Waterstaat) schrijft aan de Tweede Kamer dat het planningsysteem voor materieel en personeel het niet deed en dat men normaal gesproken op een back-up kan terugvallen. Waarom dat zondag niet lukte “zal grondig worden onderzocht”.

De NS vond het niet verantwoord om zondag zonder het systeem verder te werken. Volgens de vakbonden had dit wel gekund. Volgens Henri Janssen, bestuurder van FNV Spoor, was er materiaal aanwezig en konden machinisten aan de hand van de seinen zien of ze konden rijden.

Heijnen was zondag zeer kritisch over de gang van zaken bij NS. Volgens de staatssecretaris heeft de vervoerder “een zeer slechte beurt” gemaakt. Ze eiste uitleg, onder meer over waarom er geen vervangend vervoer werd geregeld en waarom al het treinverkeer werd platgelegd. Heijnen wil van de directie van de NS weten “hoe zij ervoor gaat zorgen dat dit in de toekomst niet nog een keer gebeurt”.

Compenseren

Het NS-treinverkeer lag vrijwel de hele zondag stil. De regionale treinen reden wel. Volgens NS was het vanwege de omvang van het probleem niet mogelijk om bijvoorbeeld bussen in te zetten. Heijnen schrijft geen signalen te hebben dat reizigers op stations moesten overnachten, hoewel de stations wel uit voorzorg open gebleven zijn. NS gaat reizigers compenseren. Hoe deze compensatie eruit gaat zien, wordt volgens de staatssecretaris nog vormgegeven.

Heijnen wil dat het onderzoek naar de achtergronden van de storing wordt uitgevoerd door een onafhankelijk bureau, waar ook de consumentenorganisaties bij moeten worden betrokken. In dat onderzoek moet het onder meer gaan over de communicatie van NS aan de reizigers, de mate waarin NS had kunnen voorzien in vervangend vervoer, de snelheid van herstel van de dienstregeling en de verschillen met eerdere andere grote verstoringen.

ANP / YT

Lees ook

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Lees OVPro voor slechts € 11,25 per maand.

Bekijk het abonnement

Auteur: Redactie OVPro

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Problemen op het spoor zondag mede door falend back-upsysteem | OVPro.nl
Reisinformatie station Amsterdam-Zuid (foto: NS)

Problemen op het spoor zondag mede door falend back-upsysteem

Beeldbank NS

De problemen op het spoor van afgelopen zondag kwamen mede doordat het back-upsysteem van NS niet werkte. Staatssecretaris Vivianne Heijnen (Infrastructuur en Waterstaat) schrijft aan de Tweede Kamer dat het planningsysteem voor materieel en personeel het niet deed en dat men normaal gesproken op een back-up kan terugvallen. Waarom dat zondag niet lukte “zal grondig worden onderzocht”.

De NS vond het niet verantwoord om zondag zonder het systeem verder te werken. Volgens de vakbonden had dit wel gekund. Volgens Henri Janssen, bestuurder van FNV Spoor, was er materiaal aanwezig en konden machinisten aan de hand van de seinen zien of ze konden rijden.

Heijnen was zondag zeer kritisch over de gang van zaken bij NS. Volgens de staatssecretaris heeft de vervoerder “een zeer slechte beurt” gemaakt. Ze eiste uitleg, onder meer over waarom er geen vervangend vervoer werd geregeld en waarom al het treinverkeer werd platgelegd. Heijnen wil van de directie van de NS weten “hoe zij ervoor gaat zorgen dat dit in de toekomst niet nog een keer gebeurt”.

Verder lezen?

Abonneer nu!

Maak gebruik van de exclusieve aanbieding.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Redactie OVPro

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.