Vertraging van elektrificatie Maaslijn door intrekken aanbesteding

ProRail trekt de aanbestedingsprocedure voor de elektrificatie van de Maaslijn in vanwege de onzekere marktomstandigheden. De spoorbeheerder laat weten dat er verschillende factoren zijn die “dwingen tot heroverweging van de marktomstandigheden”. Dat betekent dat de beoogde opleverdatum van 2024 niet gehaald zal worden.

De impact van de oorlog in Oekraïne, in combinatie met de stijgende grondstofprijzen en de druk op de logistieke keten door de coronapandemie, heeft geleid tot het besluit van ProRail om de aanbesteding op te schorten.

“We vinden het vervelend dat de gebruikers van de Maaslijn langer moeten wachten op verbetering van de verbinding, vooral omdat dit project al door verscheidende oorzaken de nodige hobbels en vertragingen heeft moeten doorstaan. Tegelijkertijd vinden we het belangrijk om transparant en realistisch te blijven over de verwachtingen”, zegt de spoorbeheerder in een verklaring op de eigen website.

Geen afstel

Uitstel betekent geen afstel, verzekeren ProRail, het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat en de provincies Limburg, Noord-Brabant en Gelderland. Nut en noodzaak van de opwaardering van de lijn staan volgens hen niet ter discussie. Het project moet niet alleen leiden tot duurzamer spoorvervoer, maar ook tot verbetering van het spoornetwerk in Zuidoost-Nederland. De grondverwerving om het project mogelijk te maken gaat wel door.

Staatssecretaris Vivianne Heijnen van Infrastructuur en Waterstaat laat in een brief aan de Tweede Kamer weten dat ze met de betrokken provincies overleg voert om de gevolgen in kaart te brengen en om te besluiten hoe het nu verder moet met het project. Nog voor het zomerreces moet er meer duidelijkheid zijn over de voortgang. Ze zal de Kamer er vervolgens over informeren.

Elektrificatie en gedeeltelijke baanverdubbeling van de Maaslijn is een langlopend dossier dat eerder al vele tegenvallers en vertragingen kende. Het is inmiddels dertien jaar geleden dat het Rijk en de provincies Gelderland, Noord-Brabant en Limburg de eerste afspraken maakten om de spoorverbinding te verbeteren. Ook nog voor het besluit van ProRail om de aanbesteding in te trekken waren er al de nodige twijfels of 2024 haalbaar zou zijn om het project op te kunnen leveren.

Spoorverdubbeling en elektrificatie

De aanpassing van de Maaslijn houdt in dat er op vier plekken langs de Maaslijn een extra spoor wordt aangelegd: bij Cuijk, Boxmeer, Venray en Reuver. Op die locaties wordt het aantal sporen van één naar twee uitgebreid en kunnen tegemoetkomende treinen elkaar passeren.

Het hele traject wordt voorzien van bovenleiding en een aantal onderstations. Ook worden op verschillende plaatsen de bochten in het spoor ruimer gemaakt, zodat de treinen hun snelheid kunnen behouden en niet meer hoeven af te remmen. Verder wordt de veiligheid van ruim twintig overwegen verbeterd.

Doordat er nu geen bovenleiding is op de Maaslijn kan er alleen met dieseltreinen worden gereden. Na de elektrificatie zal vervoerder Arriva de dieseltreinen vervangen door elektrische FLIRT-treinen. De komst van die treinen vergt nog wel verlenging van een aantal perrons. Tegelijkertijd worden enkele perrons verhoogd om makkelijker in en uit te kunnen stappen.

Lees ook

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve jaaraanbieding: € 7,50 i.p.v. € 10,50. 

Bekijk de aanbieding

Auteur: Yvonne Ton

Yvonne Ton is freelance journalist voor de online vakbladen van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.