OV-fiets (foto: NS)

NS verwacht dat de tijd nu wel rijp is voor verhuur e-bikes

Zeven jaar geleden moest NS concluderen dat er onvoldoende belangstelling was voor de verhuur van elektrische fietsen en trok het bedrijf na een jarenlange pilot de stekker eruit. Nu reizigers er inmiddels zelf om vragen wil NS beginnen met een nieuwe proef, die waarschijnlijk rond de zomer start. “We denken dat de tijd er nu rijp voor is”, zegt een woordvoerster.

Op vier stations, die NS binnenkort bekendmaakt, komen dertig OV-ebikes: 120 in totaal. Met de proef wil NS een jaar lang nagaan of de e-bikes in de smaak vallen als aanvulling op het huidige aanbod van OV-fietsen. “Met de OV-ebike willen we het ook voor reizigers die vanaf het station iets verder moeten reizen nog aantrekkelijker en makkelijker maken om voor het laatste gedeelte van de reis de fiets te pakken”, zegt Marise Bezema, die bij NS verantwoordelijk is voor de OV-fiets.

De bedoeling is dat de OV-ebikes op dezelfde manier gehuurd en gebruikt kunnen worden als de reguliere OV-fiets door het scannen van de sleutel en de OV-chipkaart. Er is geen extra abonnement nodig. NS gaat nu uit van een tarief van 10 euro per 24 uur voor het huren van een OV-ebike.

Adviesaanvraag

NS heeft het voornemen om met de proef te starten voorgelegd aan de consumentenorganisaties verenigd in het Locov, ProRail en een aantal gemeenten. Locov is gevraagd om advies uit te brengen over de productvoorwaarden van de OV-fiets die aangepast moeten worden met oog op de pilot. In de adviesaanvraag houdt NS nog een slag om de arm. “De voorgestelde wijzigingen van de productvoorwaarden treden alleen in werking bij doorgang van de pilot”, schrijft NS.

Eén van de aandachtspunten waarover het Locov zich onder meer zal buigen is het waarborgen van de privacy van de reiziger bij de verwerking van de locatiegegevens. De OV-ebike heeft een zender die gps-data verstuurt naar de leverancier van de fiets. Daarmee kan de leverancier informatie verzamelen over gebruik en kwaliteit. Daarnaast biedt de zender uitkomst bij diefstal om de fiets terug te kunnen vinden.

Privacy

NS heeft een oplossing bedacht om persoonsgegevens te scheiden van locatiegegevens, zodat NS en de leverancier van de fietsen niet weten waar een individuele reiziger naartoe geweest is. In de praktijk betekent dat dat de NS weet wie er gebruik maakt van een fiets, maar niet waar de fiets is. Andersom heeft de leverancier van de elektrische fietsen juist wel informatie over waar een OV-ebike zich bevindt, maar niet wie erop zit.

In 2009 begon NS ook al eens met een proef met de verhuur van elektrische fietsen, die twee jaar later werd uitgebreid. NS had uiteindelijk honderd elektrische fietsen beschikbaar voor verhuur, verspreid over tien stations in het hele land. Destijds was er te weinig belangstelling voor en NS vond de kosten te hoog, vandaar dat het vervoersbedrijf er in 2015 mee stopte.

Het gebruik van e-fietsen was toen nog veel minder populair dan nu, zegt de woordvoerster. “We waren daardoor te vroeg om een breed publiek aan te spreken. We krijgen inmiddels in klantonderzoek de vraag of we ook elektrische OV-fietsen kunnen aanbieden. We denken dat het een mooie aanvulling is op onze services.”

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Onderwerpen: , ,

Auteur: Yvonne Ton

Yvonne Ton is freelance journalist voor de online vakbladen van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

NS verwacht dat de tijd nu wel rijp is voor verhuur e-bikes | OVPro.nl
OV-fiets (foto: NS)

NS verwacht dat de tijd nu wel rijp is voor verhuur e-bikes

Zeven jaar geleden moest NS concluderen dat er onvoldoende belangstelling was voor de verhuur van elektrische fietsen en trok het bedrijf na een jarenlange pilot de stekker eruit. Nu reizigers er inmiddels zelf om vragen wil NS beginnen met een nieuwe proef, die waarschijnlijk rond de zomer start. “We denken dat de tijd er nu rijp voor is”, zegt een woordvoerster.

Op vier stations, die NS binnenkort bekendmaakt, komen dertig OV-ebikes: 120 in totaal. Met de proef wil NS een jaar lang nagaan of de e-bikes in de smaak vallen als aanvulling op het huidige aanbod van OV-fietsen. “Met de OV-ebike willen we het ook voor reizigers die vanaf het station iets verder moeten reizen nog aantrekkelijker en makkelijker maken om voor het laatste gedeelte van de reis de fiets te pakken”, zegt Marise Bezema, die bij NS verantwoordelijk is voor de OV-fiets.

De bedoeling is dat de OV-ebikes op dezelfde manier gehuurd en gebruikt kunnen worden als de reguliere OV-fiets door het scannen van de sleutel en de OV-chipkaart. Er is geen extra abonnement nodig. NS gaat nu uit van een tarief van 10 euro per 24 uur voor het huren van een OV-ebike.

Adviesaanvraag

NS heeft het voornemen om met de proef te starten voorgelegd aan de consumentenorganisaties verenigd in het Locov, ProRail en een aantal gemeenten. Locov is gevraagd om advies uit te brengen over de productvoorwaarden van de OV-fiets die aangepast moeten worden met oog op de pilot. In de adviesaanvraag houdt NS nog een slag om de arm. “De voorgestelde wijzigingen van de productvoorwaarden treden alleen in werking bij doorgang van de pilot”, schrijft NS.

Eén van de aandachtspunten waarover het Locov zich onder meer zal buigen is het waarborgen van de privacy van de reiziger bij de verwerking van de locatiegegevens. De OV-ebike heeft een zender die gps-data verstuurt naar de leverancier van de fiets. Daarmee kan de leverancier informatie verzamelen over gebruik en kwaliteit. Daarnaast biedt de zender uitkomst bij diefstal om de fiets terug te kunnen vinden.

Privacy

NS heeft een oplossing bedacht om persoonsgegevens te scheiden van locatiegegevens, zodat NS en de leverancier van de fietsen niet weten waar een individuele reiziger naartoe geweest is. In de praktijk betekent dat dat de NS weet wie er gebruik maakt van een fiets, maar niet waar de fiets is. Andersom heeft de leverancier van de elektrische fietsen juist wel informatie over waar een OV-ebike zich bevindt, maar niet wie erop zit.

In 2009 begon NS ook al eens met een proef met de verhuur van elektrische fietsen, die twee jaar later werd uitgebreid. NS had uiteindelijk honderd elektrische fietsen beschikbaar voor verhuur, verspreid over tien stations in het hele land. Destijds was er te weinig belangstelling voor en NS vond de kosten te hoog, vandaar dat het vervoersbedrijf er in 2015 mee stopte.

Het gebruik van e-fietsen was toen nog veel minder populair dan nu, zegt de woordvoerster. “We waren daardoor te vroeg om een breed publiek aan te spreken. We krijgen inmiddels in klantonderzoek de vraag of we ook elektrische OV-fietsen kunnen aanbieden. We denken dat het een mooie aanvulling is op onze services.”

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Onderwerpen: , ,

Auteur: Yvonne Ton

Yvonne Ton is freelance journalist voor de online vakbladen van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.