Hauptbahnhof, Bremen

Studie naar directe treinverbinding tussen Groningen en Bremen

De Nederlandse en Duitse Wunderline-partners gaan onderzoek doen naar de mogelijkheden voor een directe treindienst tussen Groningen en Bremen die aansluit op het trans-Europese netwerk.

De Wunderline, zoals de Nederlands-Duitse lijn heet, is al in 2024 klaar, maar is een stoptrein. De Wunderline-partners willen nu bekijken wat er zonder aanvullende infrastructuur nodig is om voor een rechtstreekse en snelle verbinding, die aansluit op het in ontwikkeling zijnde TEE (Trans Europ Express)-netwerk.

Het Wunderline-traject bedraagt 173 kilometer, waarvan 49 kilometer in Nederland ligt en de rest in Duitsland. Als alle werkzaamheden klaar zijn kunnen reizigers uiteindelijk twintig minuten sneller tussen Groningen en Bremen reizen. Begin 2019 ondertekenden de Nederlandse en Duitse partners de realisatieovereenkomst voor de verbetering van de treinverbinding tussen Groningen en Bremen. De Wunderline is een gezamenlijk project van de provincie Groningen, het Land Niedersachsen en de Vrije Hanzestad Bremen. Het wordt mede gefinancierd door de Europese Unie en het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat.

Spoorvernieuwing

Verbeteren van de lijn vergt het nodige aan spoorvernieuwing aan beide kanten van de grens. Zo wordt aan de Nederlandse kant het spoor tussen Scheemda en Winschoten verdubbeld over een lengte van ruim 4 kilometer en wordt de spoorlijn tussen Bad Nieuweschans en de grens verbeterd.

In 2024 moet in Duitsland de Friesenbrücke klaar zijn, die in eind 2015 zwaar beschadigd raakte na een aanvaring door een schip. Sindsdien is er geen treinverkeer mogelijk tussen Weener en Leer en moeten reizigers een deel van de reis per bus afleggen. De brug wordt volledig vernieuwd.

In 2024 als de brug klaar is, kan de reis tussen Groningen en Bremen weer met de trein afgelegd worden. Als er ook een snelle, rechtstreekse trein tussen Groningen en Bremen mogelijk wordt zonder de huidige overstap, zoals de Wunderline-partners gaan onderzoeken, krijgen Nederlandse en Duitse reizigers betere aansluitingen op andere internationale treinen.

‘Logische schakel’

Het onderzoek sluit volgens staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat Vivianne Heijnen aan op de afspraken uit het coalitieakkoord: “In het coalitieakkoord is afgesproken dat we gaan onderzoeken hoe we betere internationale treinverbindingen met het noorden van Duitsland kunnen realiseren. Een goede en snelle verbinding tussen Groningen en Bremen zou een logische schakel zijn. Het verbindt de twee universiteitssteden met elkaar en kan bijdragen aan kennisoverdracht en versterking van de economie. Vanuit Bremen kan je gemakkelijk doorreizen naar steden als Hamburg en Berlijn.”

Haar ambtsgenoot Berend Linder, staatssecretaris Transport van de Duitse deelstaat Nedersaksen, noemt de Wunderline van groot belang voor de Duits-Nederlandse grensregio. “Wij zien dit project als een Europees voorbeeldproject en als een katalysator voor de grensoverschrijdende samenwerking. Een directe trein kan een interessante optie zijn om de infrastructurele verbeteringen – die we in het kader van de Wunderline zullen realiseren – nog beter te benutten. Dit vinden wij het onderzoeken waard.”

Lees ook

EU trekt bijna 13 miljoen uit voor Wunderline

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Auteur: Yvonne Ton

Yvonne Ton is freelance journalist voor de online vakbladen van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Studie naar directe treinverbinding tussen Groningen en Bremen | OVPro.nl
Hauptbahnhof, Bremen

Studie naar directe treinverbinding tussen Groningen en Bremen

De Nederlandse en Duitse Wunderline-partners gaan onderzoek doen naar de mogelijkheden voor een directe treindienst tussen Groningen en Bremen die aansluit op het trans-Europese netwerk.

De Wunderline, zoals de Nederlands-Duitse lijn heet, is al in 2024 klaar, maar is een stoptrein. De Wunderline-partners willen nu bekijken wat er zonder aanvullende infrastructuur nodig is om voor een rechtstreekse en snelle verbinding, die aansluit op het in ontwikkeling zijnde TEE (Trans Europ Express)-netwerk.

Het Wunderline-traject bedraagt 173 kilometer, waarvan 49 kilometer in Nederland ligt en de rest in Duitsland. Als alle werkzaamheden klaar zijn kunnen reizigers uiteindelijk twintig minuten sneller tussen Groningen en Bremen reizen. Begin 2019 ondertekenden de Nederlandse en Duitse partners de realisatieovereenkomst voor de verbetering van de treinverbinding tussen Groningen en Bremen. De Wunderline is een gezamenlijk project van de provincie Groningen, het Land Niedersachsen en de Vrije Hanzestad Bremen. Het wordt mede gefinancierd door de Europese Unie en het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat.

Spoorvernieuwing

Verbeteren van de lijn vergt het nodige aan spoorvernieuwing aan beide kanten van de grens. Zo wordt aan de Nederlandse kant het spoor tussen Scheemda en Winschoten verdubbeld over een lengte van ruim 4 kilometer en wordt de spoorlijn tussen Bad Nieuweschans en de grens verbeterd.

In 2024 moet in Duitsland de Friesenbrücke klaar zijn, die in eind 2015 zwaar beschadigd raakte na een aanvaring door een schip. Sindsdien is er geen treinverkeer mogelijk tussen Weener en Leer en moeten reizigers een deel van de reis per bus afleggen. De brug wordt volledig vernieuwd.

In 2024 als de brug klaar is, kan de reis tussen Groningen en Bremen weer met de trein afgelegd worden. Als er ook een snelle, rechtstreekse trein tussen Groningen en Bremen mogelijk wordt zonder de huidige overstap, zoals de Wunderline-partners gaan onderzoeken, krijgen Nederlandse en Duitse reizigers betere aansluitingen op andere internationale treinen.

‘Logische schakel’

Het onderzoek sluit volgens staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat Vivianne Heijnen aan op de afspraken uit het coalitieakkoord: “In het coalitieakkoord is afgesproken dat we gaan onderzoeken hoe we betere internationale treinverbindingen met het noorden van Duitsland kunnen realiseren. Een goede en snelle verbinding tussen Groningen en Bremen zou een logische schakel zijn. Het verbindt de twee universiteitssteden met elkaar en kan bijdragen aan kennisoverdracht en versterking van de economie. Vanuit Bremen kan je gemakkelijk doorreizen naar steden als Hamburg en Berlijn.”

Haar ambtsgenoot Berend Linder, staatssecretaris Transport van de Duitse deelstaat Nedersaksen, noemt de Wunderline van groot belang voor de Duits-Nederlandse grensregio. “Wij zien dit project als een Europees voorbeeldproject en als een katalysator voor de grensoverschrijdende samenwerking. Een directe trein kan een interessante optie zijn om de infrastructurele verbeteringen – die we in het kader van de Wunderline zullen realiseren – nog beter te benutten. Dit vinden wij het onderzoeken waard.”

Lees ook

EU trekt bijna 13 miljoen uit voor Wunderline

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Auteur: Yvonne Ton

Yvonne Ton is freelance journalist voor de online vakbladen van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.