
Belgische regering stemt in met toekomstplan spoor
Bron: Inge
Belgische mobiliteits- en milieuorganisaties reageren tevreden op de Spoorvisie 2040 die de federale ministerraad heeft goedgekeurd. “Een betere en betrouwbaardere dienstverlening kan het spoor eindelijk echt op de kaart zetten als volwaardig alternatief voor wagens en vrachtwagens in België. Dit is de weg voorwaarts zowel voor burgers, milieu als klimaat”, zegt Jolan Rijmenams, beleidsexpert spoorvervoer bij Bond Beter Leefmilieu.
Verder lezen?
U hebt het maximumaantal gratis artikelen bereikt voor deze maand. U kunt een abonnement nemen om verder te lezen.
Het is goed om een spoorvisie neer te zetten en hier structureel aan te werken. Hier kan NL nog wat van leren, waar het te beschouwelijk aangepakt wordt. Want er wordt vooral advies gegeven door KiM, Planbureau voor de Leefomgeving, Rijksinstituut voor leefomgeving en infrastructuur, consultants, die veel overleggen en publiceren, maar er is te weinig vooruitgang. Gevolg: Randstad staat vast, vooral zuidflank van A’dam, Utrecht en R’dam. OV is gefragmenteerd en legt het af tegen de auto