NMBS-trein op station Brussel

Belgische regering stemt in met toekomstplan spoor

Belgische mobiliteits- en milieuorganisaties reageren tevreden op de Spoorvisie 2040 die de federale ministerraad heeft goedgekeurd. “Een betere en betrouwbaardere dienstverlening kan het spoor eindelijk echt op de kaart zetten als volwaardig alternatief voor wagens en vrachtwagens in België. Dit is de weg voorwaarts zowel voor burgers, milieu als  klimaat”, zegt Jolan Rijmenams, beleidsexpert spoorvervoer bij Bond Beter Leefmilieu.

Uitgangspunt van het spoortoekomstplan is onder meer dat het marktaandeel van de trein voor het reizigersvervoer stijgt van 8 naar 15 procent en van het van het goederenvervoer van 12 naar 20 procent in 2040. Om die doelen te bereiken gaat er rond de grote steden elke vijftien minuten een trein rijden en op het hele spoornet om de dertig minuten.

Andere onderdelen van het plan zijn onder meer transparante tarieven, goed toegankelijke stations, betere reizigersinformatie en meer nacht- en hogesnelheidstreinen. De Spoorvisie 2040 bevat ook ambities op het gebied van duurzaamheid. Zo wordt er gestreefd naar honderd procent groene energie en moet er meer aandacht komen voor milieu en biodiversiteit.

‘Spoorvisie naar Zwitsers model’

Goed openbaar vervoer is volgens Joeri Thijs van Greenpeace België essentieel om het hoofd te bieden aan de klimaatcrisis. “Deze spoorvisie naar Zwitsers model is een grote stap in die richting. In het spoor investeren is investeren in de toekomst.”

Woordvoerder Kees Smilde van reizigersorganisatie TreinTramBus verwacht dat de Spoorvisie 2040 ook mogelijkheden biedt om de kwaliteit van het stads- en streekvervoer te verbeteren. “Goed uitgekozen knooppunten maken immers betrouwbare aansluitingen tussen trein enerzijds en bus, tram en metro anderzijds mogelijk.” Hij zegt wel te hopen dat de federale regering ook de financiële middelen uittrekt voor onderhoud en modernisering van de spoorwegen.

Financiële onderbouwing

De Spoorvisie is de basis voor de nieuwe beheerovereenkomsten die de federale regering dit jaar met vervoersbedrijf NMBS en spoorbeheerder Infrabel moet afsluiten.

Oppositiepartij N-VA is minder enthousiast over het spoorplan. Kamerlid Tomas Roggeman zei tegen omroep VRT dat er in het plan onterecht geen rekening is gehouden met het feit dat ook na de coronapiek een groot aantal mensen blijft thuiswerken. Ook hekelt hij het ontbreken van een duidelijke financiële onderbouwing.

Lees ook

België wil verdubbeling van aantal treinreizigers binnen twintig jaar

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Auteur: Yvonne Ton

Yvonne Ton is freelance journalist voor de online vakbladen van ProMedia Group.

1 reactie op “Belgische regering stemt in met toekomstplan spoor”

Pat Rick|09.05.22|13:30

Het is goed om een spoorvisie neer te zetten en hier structureel aan te werken. Hier kan NL nog wat van leren, waar het te beschouwelijk aangepakt wordt. Want er wordt vooral advies gegeven door KiM, Planbureau voor de Leefomgeving, Rijksinstituut voor leefomgeving en infrastructuur, consultants, die veel overleggen en publiceren, maar er is te weinig vooruitgang. Gevolg: Randstad staat vast, vooral zuidflank van A’dam, Utrecht en R’dam. OV is gefragmenteerd en legt het af tegen de auto

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Belgische regering stemt in met toekomstplan spoor | OVPro.nl
NMBS-trein op station Brussel

Belgische regering stemt in met toekomstplan spoor

Belgische mobiliteits- en milieuorganisaties reageren tevreden op de Spoorvisie 2040 die de federale ministerraad heeft goedgekeurd. “Een betere en betrouwbaardere dienstverlening kan het spoor eindelijk echt op de kaart zetten als volwaardig alternatief voor wagens en vrachtwagens in België. Dit is de weg voorwaarts zowel voor burgers, milieu als  klimaat”, zegt Jolan Rijmenams, beleidsexpert spoorvervoer bij Bond Beter Leefmilieu.

Uitgangspunt van het spoortoekomstplan is onder meer dat het marktaandeel van de trein voor het reizigersvervoer stijgt van 8 naar 15 procent en van het van het goederenvervoer van 12 naar 20 procent in 2040. Om die doelen te bereiken gaat er rond de grote steden elke vijftien minuten een trein rijden en op het hele spoornet om de dertig minuten.

Andere onderdelen van het plan zijn onder meer transparante tarieven, goed toegankelijke stations, betere reizigersinformatie en meer nacht- en hogesnelheidstreinen. De Spoorvisie 2040 bevat ook ambities op het gebied van duurzaamheid. Zo wordt er gestreefd naar honderd procent groene energie en moet er meer aandacht komen voor milieu en biodiversiteit.

‘Spoorvisie naar Zwitsers model’

Goed openbaar vervoer is volgens Joeri Thijs van Greenpeace België essentieel om het hoofd te bieden aan de klimaatcrisis. “Deze spoorvisie naar Zwitsers model is een grote stap in die richting. In het spoor investeren is investeren in de toekomst.”

Woordvoerder Kees Smilde van reizigersorganisatie TreinTramBus verwacht dat de Spoorvisie 2040 ook mogelijkheden biedt om de kwaliteit van het stads- en streekvervoer te verbeteren. “Goed uitgekozen knooppunten maken immers betrouwbare aansluitingen tussen trein enerzijds en bus, tram en metro anderzijds mogelijk.” Hij zegt wel te hopen dat de federale regering ook de financiële middelen uittrekt voor onderhoud en modernisering van de spoorwegen.

Financiële onderbouwing

De Spoorvisie is de basis voor de nieuwe beheerovereenkomsten die de federale regering dit jaar met vervoersbedrijf NMBS en spoorbeheerder Infrabel moet afsluiten.

Oppositiepartij N-VA is minder enthousiast over het spoorplan. Kamerlid Tomas Roggeman zei tegen omroep VRT dat er in het plan onterecht geen rekening is gehouden met het feit dat ook na de coronapiek een groot aantal mensen blijft thuiswerken. Ook hekelt hij het ontbreken van een duidelijke financiële onderbouwing.

Lees ook

België wil verdubbeling van aantal treinreizigers binnen twintig jaar

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Auteur: Yvonne Ton

Yvonne Ton is freelance journalist voor de online vakbladen van ProMedia Group.

1 reactie op “Belgische regering stemt in met toekomstplan spoor”

Pat Rick|09.05.22|13:30

Het is goed om een spoorvisie neer te zetten en hier structureel aan te werken. Hier kan NL nog wat van leren, waar het te beschouwelijk aangepakt wordt. Want er wordt vooral advies gegeven door KiM, Planbureau voor de Leefomgeving, Rijksinstituut voor leefomgeving en infrastructuur, consultants, die veel overleggen en publiceren, maar er is te weinig vooruitgang. Gevolg: Randstad staat vast, vooral zuidflank van A’dam, Utrecht en R’dam. OV is gefragmenteerd en legt het af tegen de auto

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.