Female ICE, Foto: Deutsche Bahn / Anastasia Schuster

DB zet vrouwentrein in om meer vrouwelijke collega’s te trekken

Werknemers van Deutsche Bahn voeren campagne om het aandeel vrouwelijke collega’s bij het Duitse vervoersbedrijf omhoog te krijgen. Eén van de manieren om dat voor elkaar te krijgen is een zogeheten Female ICE. Die speciale trein reed eerder deze week voor het eerst van München naar Berlijn.

Het is niet het eerste initiatief om meer vrouwen in zowel managementfuncties als technische spoorberoepen te krijgen. Deutsche Bahn nam in het eerste kwartaal ruim 3.000 vrouwen aan, bijna 3 procent meer dan in dezelfde periode vorig jaar. Ook het aantal sollicitaties van vrouwelijke kandidaten nam toe.

Frauen bei der Bahn

De vervoerder denkt dat het bij het werven van vrouwen kan helpen om de vrouwelijke collega’s die al bij Deutsche Bahn werken zichtbaarder kan maken. Een trein daarbij inzetten ligt natuurlijk erg voor de hand voor een spoorbedrijf, daarom reed woensdag een Female ICE op initiatief van het netwerk ‘Frauen bei der Bahn’. In de trein vervulden vrouwen de hoofdrol: van machinist tot treinmanager en ook langs de route op stations en in seinhuizen kwamen vrouwelijke DB-werknemers in actie. Meer dan 500 DB-vrouwen ondersteunden de trein. Onderweg vertelden ze aan belangstellenden wat hun werk inhoudt.

Een vrouwelijke deelstaatminister en een vrouwelijke burgemeester deden de trein uitgeleide en verwelkomden het voertuig. De trein zal nog een aantal weken te zien zijn op spoortrajecten in Duitsland en is te herkennen aan het logo en de vrouwensilhouetten.

Stimuleren

Ulrike Haber-Schilling, hoofd Human Resources van DB Regio en lid van het netwerk Frauen bei der Bahn: “Vrouwen moeten zich zichtbaar durven maken. Dat kan niet vaak genoeg benadrukt worden. Met dit project Female ICE willen we meisjes en vrouwen stimuleren om altijd hun eigen weg te gaan. Vandaag is de trein stevig in vrouwelijke handen en dat laat ook zien hoeveel vrouwen actief zijn op het spoor.”

Het project trok ook de aandacht bij de Europese Commissie in Brussel, waar DB onlangs de European Women in Rail Award ontving als beste werkgever voor vrouwen in de Europese spoorwegsector.

Sector aantrekkelijker maken

Eurocommissaris Adina Vălean voor Vervoer noemt het initiatief van Deutsche Bahn een voorbeeld voor andere Europese bedrijven. “Minder dan een kwart van de beroepsbevolking in de vervoerssector in de EU is vrouw. En minder dan vijf procent is machinist. Dat is niet goed genoeg. Om ervoor te zorgen dat meer mensen – en vooral vrouwen – kiezen voor een carrière bij het spoor, moet de sector aantrekkelijker worden voor een bredere beroepsbevolking, onder meer door flexibele werkregelingen, deeltijdwerk, het delen van banen en kinderopvang. Tegelijkertijd zorgen genderevenwicht, diversiteit en inclusie voor een betere dienstverlening voor alle treinreizigers.”

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Auteur: Yvonne Ton

Yvonne Ton is freelance journalist voor de online vakbladen van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

DB zet vrouwentrein in om meer vrouwelijke collega’s te trekken | OVPro.nl
Female ICE, Foto: Deutsche Bahn / Anastasia Schuster

DB zet vrouwentrein in om meer vrouwelijke collega’s te trekken

Werknemers van Deutsche Bahn voeren campagne om het aandeel vrouwelijke collega’s bij het Duitse vervoersbedrijf omhoog te krijgen. Eén van de manieren om dat voor elkaar te krijgen is een zogeheten Female ICE. Die speciale trein reed eerder deze week voor het eerst van München naar Berlijn.

Het is niet het eerste initiatief om meer vrouwen in zowel managementfuncties als technische spoorberoepen te krijgen. Deutsche Bahn nam in het eerste kwartaal ruim 3.000 vrouwen aan, bijna 3 procent meer dan in dezelfde periode vorig jaar. Ook het aantal sollicitaties van vrouwelijke kandidaten nam toe.

Frauen bei der Bahn

De vervoerder denkt dat het bij het werven van vrouwen kan helpen om de vrouwelijke collega’s die al bij Deutsche Bahn werken zichtbaarder kan maken. Een trein daarbij inzetten ligt natuurlijk erg voor de hand voor een spoorbedrijf, daarom reed woensdag een Female ICE op initiatief van het netwerk ‘Frauen bei der Bahn’. In de trein vervulden vrouwen de hoofdrol: van machinist tot treinmanager en ook langs de route op stations en in seinhuizen kwamen vrouwelijke DB-werknemers in actie. Meer dan 500 DB-vrouwen ondersteunden de trein. Onderweg vertelden ze aan belangstellenden wat hun werk inhoudt.

Een vrouwelijke deelstaatminister en een vrouwelijke burgemeester deden de trein uitgeleide en verwelkomden het voertuig. De trein zal nog een aantal weken te zien zijn op spoortrajecten in Duitsland en is te herkennen aan het logo en de vrouwensilhouetten.

Stimuleren

Ulrike Haber-Schilling, hoofd Human Resources van DB Regio en lid van het netwerk Frauen bei der Bahn: “Vrouwen moeten zich zichtbaar durven maken. Dat kan niet vaak genoeg benadrukt worden. Met dit project Female ICE willen we meisjes en vrouwen stimuleren om altijd hun eigen weg te gaan. Vandaag is de trein stevig in vrouwelijke handen en dat laat ook zien hoeveel vrouwen actief zijn op het spoor.”

Het project trok ook de aandacht bij de Europese Commissie in Brussel, waar DB onlangs de European Women in Rail Award ontving als beste werkgever voor vrouwen in de Europese spoorwegsector.

Sector aantrekkelijker maken

Eurocommissaris Adina Vălean voor Vervoer noemt het initiatief van Deutsche Bahn een voorbeeld voor andere Europese bedrijven. “Minder dan een kwart van de beroepsbevolking in de vervoerssector in de EU is vrouw. En minder dan vijf procent is machinist. Dat is niet goed genoeg. Om ervoor te zorgen dat meer mensen – en vooral vrouwen – kiezen voor een carrière bij het spoor, moet de sector aantrekkelijker worden voor een bredere beroepsbevolking, onder meer door flexibele werkregelingen, deeltijdwerk, het delen van banen en kinderopvang. Tegelijkertijd zorgen genderevenwicht, diversiteit en inclusie voor een betere dienstverlening voor alle treinreizigers.”

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Auteur: Yvonne Ton

Yvonne Ton is freelance journalist voor de online vakbladen van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.