Reizigersassistentie NS (foto: NS)

Personeelskrapte noopt NS tot ingrepen in dienstregeling

Door een tekort aan personeel moet NS noodgedwongen de dienstregeling aanpassen. Vanaf 13 juni gaat de tienminutentrein op het traject Arnhem-Schiphol-Rotterdam tijdelijk terug naar een kwartiersdienst. Komende zomer verwacht de spoorvervoerder mogelijk nog verder te moeten ingrijpen in de dienstregeling.

NS laat weten veel last te hebben van de krappe arbeidsmarkt bij het werven van nieuwe collega’s. Er zijn op dit moment zo’n 1.100 vacatures, verspreid over alle bedrijfsonderdelen, wat volgens een woordvoerster aanzienlijk meer is dan afgelopen jaren. Zo zijn er hoofdconducteurs, machinisten, veiligheid- en servicemedewerkers, IT’ers, monteurs en retailpersoneel nodig. Op de uitstroom als gevolg van pensioen, vervroegd vertrek en op groei van afdelingen was NS voorbereid, maar nu speelt ook de nasleep van corona en griep het bedrijf parten. De arbeidsmarkt is volgens de vervoerder na corona veel krapper dan eerder voorzien, waardoor het lastig is om ondanks allerlei campagnes aan nieuw personeel te komen.

Impact reizigers

De nood is het hoogst door het grote tekort aan hoofdconducteurs. Daarom moet er nu ingegrepen worden in de dienstregeling. “Door een extra beroep te doen onze collega’s konden we de impact voor reizigers nog voorkomen. Dat lukt niet langer”, zo meldt het vervoersbedrijf.

Reizigers gaan daar allereerst iets van merken op het traject tussen Arnhem, Schiphol en Rotterdam. De tienminutentrein, die afgelopen december van start ging, gaat vanaf 13 juni om het kwartier rijden. Waar dat mogelijk is gezien het aantal reizigers, laat NS al kortere treinen rijden. Dat scheelt conducteurs en het voorkomt dat er op meer lijnen aanpassingen gedaan moeten worden.

Mogelijk nog meer maatregelen

NS verwacht nog meer ingrepen door de krappe arbeidsmarkt. “De vooruitzichten zijn niet rooskleurig, waardoor NS deze zomer mogelijk meer maatregelen moet nemen en belemmerd zal worden in de beoogde groei.” Of en waar er daardoor treinen zouden kunnen uitvallen, valt nu nog niet te zeggen volgens de woordvoerster. Dat reizigers zich zorgen maken kan ze zich voorstellen. “We zullen reizigers daarom tijdig informeren.”

Het afgelopen jaar heeft NS ruim 850 machinisten en hoofdconducteurs opgeleid, terwijl er plek was voor meer dan 1.000. Dit jaar zijn er tot nu toe 220 mensen begonnen aan een opleiding voor deze functies. Daarmee is maar een deel van de opleidingscapaciteit benut, want er zijn ruim 500 plekken beschikbaar.

Tweede loopbaan

Groepen op de arbeidsmarkt waar NS onder meer op mikt zijn mensen die een carrièreswitch willen maken. Gebleken is dat functies als machinist en hoofdconducteur aantrekkelijk voor mensen die uitgekeken zijn op hun huidige baan. Nieuwe machinisten werkten bijvoorbeeld eerder als bus- of taxichauffeur of logistiek medewerker, nieuwe hoofdconducteurs stapten over uit de horeca, detailhandel of evenementensector. Ook in vrouwen ziet NS nog veel potentieel. Een derde van de huidige conducteurs is vrouw. Bij de machinisten is het vrouwelijk aandeel nog maar 7,5 procent.

Veel NS’ers fungeren ook als ambassadeur voor het bedrijf, constateert de woordvoerster. Ze zoeken zelf mee naar nieuwe collega’s en delen op sociale media hun ervaringen over het werken bij NS. Het vervoersbedrijf heeft ook de meet- en greetbijeenkomsten hervat die door corona tijdelijk stil kwamen te liggen. Daarin vertellen NS-medewerkers over hun vak en beantwoorden vragen van kandidaten die ook overwegen om bij het spoorbedrijf te gaan werken.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Auteur: Yvonne Ton

Yvonne Ton is freelance journalist voor de online vakbladen van ProMedia Group.

1 reactie op “Personeelskrapte noopt NS tot ingrepen in dienstregeling”

Cornelius Koelewijn|17.05.22|13:50

Toch begrijp ik het niet. Tijdens de coronacrisis zei de NS-directie dan het personeelsbestand moest krimpen. Nu komen ze tekort. Kunnen ze het krimpproces niet stopzetten, c.q. het ontslagen personeel terughalen?

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Personeelskrapte noopt NS tot ingrepen in dienstregeling | OVPro.nl
Reizigersassistentie NS (foto: NS)

Personeelskrapte noopt NS tot ingrepen in dienstregeling

Door een tekort aan personeel moet NS noodgedwongen de dienstregeling aanpassen. Vanaf 13 juni gaat de tienminutentrein op het traject Arnhem-Schiphol-Rotterdam tijdelijk terug naar een kwartiersdienst. Komende zomer verwacht de spoorvervoerder mogelijk nog verder te moeten ingrijpen in de dienstregeling.

NS laat weten veel last te hebben van de krappe arbeidsmarkt bij het werven van nieuwe collega’s. Er zijn op dit moment zo’n 1.100 vacatures, verspreid over alle bedrijfsonderdelen, wat volgens een woordvoerster aanzienlijk meer is dan afgelopen jaren. Zo zijn er hoofdconducteurs, machinisten, veiligheid- en servicemedewerkers, IT’ers, monteurs en retailpersoneel nodig. Op de uitstroom als gevolg van pensioen, vervroegd vertrek en op groei van afdelingen was NS voorbereid, maar nu speelt ook de nasleep van corona en griep het bedrijf parten. De arbeidsmarkt is volgens de vervoerder na corona veel krapper dan eerder voorzien, waardoor het lastig is om ondanks allerlei campagnes aan nieuw personeel te komen.

Impact reizigers

De nood is het hoogst door het grote tekort aan hoofdconducteurs. Daarom moet er nu ingegrepen worden in de dienstregeling. “Door een extra beroep te doen onze collega’s konden we de impact voor reizigers nog voorkomen. Dat lukt niet langer”, zo meldt het vervoersbedrijf.

Reizigers gaan daar allereerst iets van merken op het traject tussen Arnhem, Schiphol en Rotterdam. De tienminutentrein, die afgelopen december van start ging, gaat vanaf 13 juni om het kwartier rijden. Waar dat mogelijk is gezien het aantal reizigers, laat NS al kortere treinen rijden. Dat scheelt conducteurs en het voorkomt dat er op meer lijnen aanpassingen gedaan moeten worden.

Mogelijk nog meer maatregelen

NS verwacht nog meer ingrepen door de krappe arbeidsmarkt. “De vooruitzichten zijn niet rooskleurig, waardoor NS deze zomer mogelijk meer maatregelen moet nemen en belemmerd zal worden in de beoogde groei.” Of en waar er daardoor treinen zouden kunnen uitvallen, valt nu nog niet te zeggen volgens de woordvoerster. Dat reizigers zich zorgen maken kan ze zich voorstellen. “We zullen reizigers daarom tijdig informeren.”

Het afgelopen jaar heeft NS ruim 850 machinisten en hoofdconducteurs opgeleid, terwijl er plek was voor meer dan 1.000. Dit jaar zijn er tot nu toe 220 mensen begonnen aan een opleiding voor deze functies. Daarmee is maar een deel van de opleidingscapaciteit benut, want er zijn ruim 500 plekken beschikbaar.

Tweede loopbaan

Groepen op de arbeidsmarkt waar NS onder meer op mikt zijn mensen die een carrièreswitch willen maken. Gebleken is dat functies als machinist en hoofdconducteur aantrekkelijk voor mensen die uitgekeken zijn op hun huidige baan. Nieuwe machinisten werkten bijvoorbeeld eerder als bus- of taxichauffeur of logistiek medewerker, nieuwe hoofdconducteurs stapten over uit de horeca, detailhandel of evenementensector. Ook in vrouwen ziet NS nog veel potentieel. Een derde van de huidige conducteurs is vrouw. Bij de machinisten is het vrouwelijk aandeel nog maar 7,5 procent.

Veel NS’ers fungeren ook als ambassadeur voor het bedrijf, constateert de woordvoerster. Ze zoeken zelf mee naar nieuwe collega’s en delen op sociale media hun ervaringen over het werken bij NS. Het vervoersbedrijf heeft ook de meet- en greetbijeenkomsten hervat die door corona tijdelijk stil kwamen te liggen. Daarin vertellen NS-medewerkers over hun vak en beantwoorden vragen van kandidaten die ook overwegen om bij het spoorbedrijf te gaan werken.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Auteur: Yvonne Ton

Yvonne Ton is freelance journalist voor de online vakbladen van ProMedia Group.

1 reactie op “Personeelskrapte noopt NS tot ingrepen in dienstregeling”

Cornelius Koelewijn|17.05.22|13:50

Toch begrijp ik het niet. Tijdens de coronacrisis zei de NS-directie dan het personeelsbestand moest krimpen. Nu komen ze tekort. Kunnen ze het krimpproces niet stopzetten, c.q. het ontslagen personeel terughalen?

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.