Jongeman maakt een selfie op de roltrap. Foto: ANP
energieverbruik

ProRail: “Roltrappen vervangen voor vaste trappen, maar geen bezuiniging”

Jongeman maakt een selfie op de roltrap. Foto: ANP

ProRail gaat vier roltrappen naar de treinperrons van station Amsterdam-Zuid vervangen door twee vaste trappen. Naar eigen zeggen doen ze dit om het toenemend aantal reizigers meer ruimte te bieden, maar reëler gezien heeft het ook te maken met bezuinigingen op het energieverbruik. ProRail zelf zegt echter dat het “absoluut niets” te maken heeft met bezuinigingen.

De bedoeling was dat liften en roltrappen op de stations vanaf dit jaar zouden werken op wind- en zonne-energie. In het kader van bezuinigingen lijkt dat niet helemaal gelukt, al zegt ProRail dat het gaat om gepland onderhoud en bezuinigingen niet aan de orde zijn. NS zei eerder dit jaar dat het mogelijk zou zijn om roltrappen stil te zetten om op die manier stroom te besparen.

ProRail noemde hetzelfde in haar jaarverslag. “In ons jaarverslag hebben we aangegeven dat we kijken naar ons energieverbruik. 20 procent van het energieverbruik is afkomstig van de roltrappen, maar even specifiek inspelend op station Amsterdam-Zuid gaat het niet over bezuinigingen”, aldus ProRail-woordvoerder Jeroen Wienen.

Steeds voller

Zelf verwoordt ProRail het alsvolgt: “De perrons van station Amsterdam Zuid worden steeds voller. De groei van het aantal reizigers zet de komende jaren fors door. Daarom gaan we het station helemaal vernieuwen. In 2030 moet het vernieuwde station geschikt zijn voor zo’n 250.000 tot 300.000 reizigers per dag. Ter vergelijking: nu reizen zo’n 80.000 mensen per dag via station Amsterdam Zuid.”

Wienen zegt tegenover SpoorPro: “De metamorfose van station Amsterdam-Zuid was al voor de energiecrisis ingepland. De roltrappen keren in 2026 weer terug op het station, dus het gaat om een tijdelijke maatregel.”

Piekmomenten

Volgens de spoorbeheerder kunnen er meer reizigers tegelijkertijd van en naar het treinperron bewegen door de roltrappen te vervangen voor vaste trappen. “Met name op piekmomenten wil het op de roltrappen nogal eens te druk worden, wat de doorstroom belemmert. Reizigers met een beperking kunnen gebruik blijven maken van de liften van en naar de perrons. Het vernieuwde station beschikt ook over liften en de roltrappen keren dan terug. Afgelopen tijd is er al meer gebeurd op de perrons”, aldus ProRail.

Dit artikel verscheen eerder op de website van zustervakblad SpoorPro.nl.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve jaaraanbieding: € 7,50 i.p.v. € 10,50. 

Bekijk de aanbieding

Auteur: Kenneth Steffers

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.