Nachttrein Comfort-coupé. Foto: ÖBB
Ombouwen

Comfortabeler met nachttrein van Amsterdam naar Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland

Nachttrein Comfort-coupé. Foto: ÖBB

De Österreichische Bundesbahnen (ÖBB) heeft de nieuwe Comfort-slaapcoupé geïntroduceerd. De Oostenrijkse spoordienst lanceerde het nieuwe rijtuig samen met Deutsche Bahn (DB) in Hamburg. Het nieuwe comfortabelere rijtuig zal worden ingebouwd in steeds meer Nightjet-treinen die vanuit Amsterdam en via Hamburg rijden naar Wenen, München, Innsbruck, Basel en Zürich.

ÖBB gaat in totaal 22 rijtuigen van de bestaande vloot nachttreinen ombouwen naar de nieuwe Comfort-categorie. De nieuwe rijtuigen zijn bedoeld voor vier personen, met vaste bedden. Er is plek om kinderwagens te parkeren, en de wagens zijn vrij van barrières, ook in het toilet. Daarnaast krijgen de Comfort-coupés stallingen voor drie fietsen, waardoor fietsvervoer op alle Nightjets mogelijk zal zijn in de toekomst.

Nachttrein wordt omgebouwd. Foto: ÖBB
Nachttrein wordt omgebouwd. Foto: ÖBB

De Comfort-coupé heeft ook een technische opwaardering gekregen. Zo heeft het oplaadmogelijkheden via USB/stopcontact voor elke ligstoel, en krijgt het rijtuig een bedieningsdisplay met lichtregeling en een mogelijkheid om treinmedewerkers op te roepen.

Nightjet-reizigers verdubbelen

Met de nieuwe rijtuigen biedt ÖBB meer comfort voor gezinnen, voor reizigers met een beperking en fietsers en verhoogt het het gevoel van veiligheid. Daarmee biedt de spoordienst ruimte voor nog meer reizigers in de treinen. “Tegen 2026 willen we het aantal Nightjet-reizigers verdubbeld hebben tot drie miljoen per jaar’, zei Sabine Stock, bestuurdlid van ÖBB. ‘Het is niet alleen belangrijk om nieuwe bestemmingen op te nemen in ons Europese nachttreinnetwerk, maar ook om moderne en comfortabele nachttreinen aan te bieden.”

De komende jaren worden 13 Europese steden met elkaar verbonden met de nachttreinen van de ÖBB. In 2021 werden in totaal 323 miljoen passagiers en meer dan 94 miljoen ton goederen vervoerd over de sporen van de dienstverlener. Sinds meer dan een jaar is ook Amsterdam verbonden met Wenen en Innsbruck.

Dit artikel verscheen eerder op de website van zustervakblad SpoorPro.nl.

Lees ook: 

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve jaaraanbieding: € 7,50 i.p.v. € 10,50. 

Bekijk de aanbieding

Auteur: Robin van den Bovenkamp

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.