Trein komt aan op station Amsterdam Bijlmer-ArenA.
onveilig

NS-treinen rijden door drukte Formule 1-weekend niet naar ArenA-gebied

Trein komt aan op station Amsterdam Bijlmer-ArenA.Foto: Flickr/Rob Dammers.

Formule 1-drukte in Zandvoort, een volle Johan Cruijf Arena en de uitverkochte concerten van Kensington en Yade Lauren in Amsterdam: 3 september is een drukke bedoeling in de hoofdstad, vandaar dat NS besluit de stations rondom het ArenA-gebied over te slaan. De vervoerder kan de veiligheid van de reiziger niet garanderen.

“Het verplaatsen van de wedstrijd Ajax – Cambuur naar een andere dag, een andere plek of een ander tijdstip, bleek niet mogelijk”, meldt NS op haar website. “Daardoor zijn we helaas genoodzaakt vanaf circa 14.15 uur geen treinen meer te laten stoppen op de stations Amsterdam Bijlmer ArenA, Holendrecht en een deel van Duivendrecht. We roepen alle fans op alternatief vervoer te zoeken naar het ArenA-gebied.”

De vervoerder kan door de drukte de veiligheid van de reizigers op station Amsterdam Bijlmer-ArenA niet garanderen. Vanwege de al sterk aangepaste dienstregeling is het ook niet mogelijk om meer treinen in te zetten of extra stops te maken.

“Te belachelijk voor woorden”, noemt directeur Ziggo Dome Danny Damman het besluit van NS om geen treinen te laten rijden. “We hebben een groot probleem.” Daarmee doelt hij niet alleen op de fans, maar ook op de enorme hoeveelheid flexpersoneel waar de Ziggo Dome gebruik van maakt. Zij kunnen de Ziggo Dome net als de fans ook niet bereiken.

“Ik snap niet waarom NS deze keuze maakt en de concert- en voetbalfans zo benadeelt.” Damman gaat samen met de organisatie van AFAS Live de situatie alsnog proberen in goede banen te leiden. “Het enige wat wij kunnen doen is mensen informeren over deze situatie. Maar dat dit tot grote problemen gaat leiden als mensen die met de trein zouden komen nu de auto nemen, dat kan je op je vingers natellen.”

Negatief reisadvies

“NS is een mobiliteitsbedrijf, onze prioriteit is reizigers snel, veilig en comfortabel naar hun plaats van bestemming brengen. Een negatief reisadvies is het ergste wat wij onze reizigers aan kunnen doen. Dit doen we dan ook met pijn in ons hart, maar veiligheid van reizigers en collega’s staat altijd voorop.” vertelt Alex van der Plas, hoofd regionale sociale veiligheid NS.

“In het weekend van 3 september rijden we al een sterk aangepaste dienstregeling vanwege de combinatie van een groot aantal evenementen, waaronder de Wereldhavendagen en de Formule 1, werkzaamheden en personeelstekort. Dit betekent dat we geen extra treinen kunnen rijden of treinen extra kunnen laten stoppen. De voetbalwedstrijd eindigt om 18.15 uur. Als we deze maatregelen niet hadden genomen, dan waren voetbalfans die richting huis wilden reizen, geconfronteerd met overvolle treinen met grote groepen racefans vanuit Zandvoort. Met als gevolg zeer onveilige situaties zowel in de treinen als op de stations in het ArenA-gebied.”

Op de stations Amsterdam Bijlmer-ArenA, Holendrecht en Duivendrecht wordt de dienstregeling aangepast. Op de stations Bijlmer-ArenA en Holendrecht stoppen helemaal geen treinen vanaf 14:15 en op Duivendrecht rijden geen treinen op het traject Amsterdam-Breukelen.

Metro’s GVB

“Het gebied blijft wel bereikbaar met de metro’s van GVB. Wij raden bezoekers aan het ArenA-gebied aan om voor alternatief vervoer te kiezen. Voor meer informatie verwijzen wij naar de reisadviezen van de organisatoren van de voetbalwedstrijd en de concerten die binnenkort beschikbaar komen”, besluit Van der Plas.

Overige reizigers raadt NS aan om de reisplanner te raadplegen voor een aangepast reisadvies.

Lees ook:

Foto: Flickr/Rob Dammers. https://www.flickr.com/photos/robdammers/25651542328

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve jaaraanbieding: € 7,50 i.p.v. € 10,50. 

Bekijk de aanbieding

Auteur: Sander van Vliet

3 reacties op “NS-treinen rijden door drukte Formule 1-weekend niet naar ArenA-gebied”

Pat Rick|29.08.22|10:24

Hoofdspoor is eigenlijk niet geschikt om veel mensen te verplaatsen in een metropoolgebied. Andere steden hebben al ontdekt dat je hier metro voor moet hebben: hoogwaardig en hoogfrequent (tot frequenties van 1 maal per minuut). Het zou goed zijn om de Amsterdamse metro door te trekken tot Zandvoort (zoals Hoekse Lijn bij Hoek van Holland) en als opvolger van de Blauwe Tram. En deze bij Zuid te laten aansluiten op de IJmeerlijn. Verder metro naar Zaanstad groot deel MRA gedekt wordt.

Pat Rick|29.08.22|10:34

Metro, zeker de nieuwste metrostellen, kan ook veel sneller mensen aan en afvoeren bij Zandvoort. Niet alleen bij F1, maar ook tijdens populaire stranddagen, hoeven mensen veel minder te wachten buiten het station. Floriade in Almere had ook meer mensen kunnen trekken. Mocht Nederland in de toekomst ooit nog hele grote events willen organiseren (zoals Olympische Spelen of WK voetbal), dan is metro gewoon nodig, naast het vermijden van files op A4/A44, A1/A6, A7/A8 en A9/A10.

Jan Willem Fortuin|30.08.22|13:00

Goede ideeën Pat Rick! Zo kan Metrolijn Hoek van Holland Strand – Rotterdam Nesselande ook via Alphen aan den Rijn worden verbonden met Schiphol en Purmerend of Uithoorn en Almere.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.