Kijfhoek-Dordrecht-België

Ministerie en provincie Zuid-Holland akkoord over financiering nieuwe treinen Qbuzz met ERTMS

Merwedelingelijn Qbuzz op station Dordrecht.Foto: Flickr/Rob Dammers.

Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat en de provincie Zuid-Holland hebben een akkoord bereikt over de financiering van nieuwe Qbuzz-treinen met het ERTMS-beveiligingssysteem.

Het ERTMS-beveiligingssysteem moet in 2027 of 2028 ingebouwd zijn op treinen die rijden op het traject Kijfhoek-Dordrecht-België. Hier rijden ook treinen van Qbuzz en lange tijd was onduidelijk hoe dit geregeld ging worden en wie ervoor moest betalen.

Twee opties

Er lagen twee opties op tafel. Optie 1: ERTMS inbouwen in de bestaande treinen tegen een een prijskaartje van 48 miljoen euro. Zonder financiering van het Rijk onmogelijk, liet gedeputeerde Frederik Zevenbergen weten.

Optie 2: nieuwe treinen aanschaffen die al voorzien zijn van ERTMS, waar een prijskaartje van 25,9 miljoen euro aan hangt. Maar ook hier was een financiering van het Rijk noodzakelijk, vooral omdat een vervroegde afschrijving nodig is voor de treinen die nog tot 2038 mee zouden gaan.

De financiering voor optie 2 is er nu. “Het ministerie gaat meebetalen aan de  vervroegde afschrijfkosven, na dat we de onderdelen verkocht hebben”, verklaart de woordvoerder van gedeputeerde Zevenbergen tegenover zusterpublicatie SpoorPro. “Ze gaan ook meebetalen aan de aanschaf van de nieuwe treinen én nemen de volledige infrastructurele kosten op zich. Het gaat om vele miljoenen”. De perrons moeten bijvoorbeeld langer worden gemaakt, omdat de nieuwe treinen ook langer worden.

Communicatie volgt

Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat bevestigt dat er een akkoord is, maar laat ook weten nog niet te veel op de details in te gaan. “We willen even de verdere uitwerking afwachten. Het akkoord is er net, wij wachten nog even met de communicatie”, aldus een woordvoerder.

Met het geld van het ministerie is de provincie er overigens nog niet. “De provincie moet zelf ook een deel financieren”, vertelt de zegspersoon van gedeputeerde Zevenbergen. “Dat gaat om een bedrag van tussen de 9 en 11 miljoen euro.” Of dat geld er ook komt wordt besloten tijdens de Provinciale Statenvergadering van 12 oktober. Ook wanneer er een akkoord komt verwacht de woordvoerder overigens niet dat de nieuwe treinen nog voor 2027 zullen rijden. Wat wel zeker is, is dat er toiletten komen in de nieuwe treinen.

Dit bericht is afkomstig van zusterpublicatie SpoorPro.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve jaaraanbieding: € 7,50 i.p.v. € 10,50. 

Bekijk de aanbieding

Auteur: Sander van Vliet

Sander van Vliet is de vaste redacteur voor OVPro en werkt nauw samen met zusterpublicaties VerkeersNet en TaxiPro. Na de studies journalistiek en filosofie werkte hij in de sportjournalistiek. De Leidenaar ziet dat een goede en betrouwbare OV-sector onmisbaar is en houdt de lezer van OVPro graag op de hoogte van de laatste ontwikkelingen in de OV-wereld.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.