Treinuitval

Werkzaamheden Lelystad-Dronten veroorzaken rimpeleffect

Intercity en Sprinter in Dordrecht. Foto: NS

De werkzaamheden als gevolg van kortsluiting op het traject Lelystad-Dronten zorgen tevens voor treinuitval tussen Dordrecht en Lelystad, zegt de NS.

Op het traject Dordrecht-Lelystad worden reizigers geconfronteerd met uitvallende intercity’s. “We hebben inderdaad veel problemen op dit traject”, zegt de NS in een reactie in het AD. Dat is onder meer terug te voeren op stilleggen van het treinverkeer verderop tussen Lelystad en Dronten. Daar wordt nog tot zeker halverwege december gewerkt om de “miljoenenschade” te herstellen.

“In Lelystad zijn te weinig perrons om treinen daar te laten keren. Daarom rijden veel treinen alleen tot Almere. Maar het is lastig om personeel daar te krijgen, want het is geen standplaats voor conducteurs en machinisten. Hierdoor vallen geregeld treinen uit”, aldus NS in een verklaring.

Tegenover zusterpublicatie SpoorPro verklaart dezelfde woordvoerder dat het lastig en bovendien niet verhelderend is om de aantallen uitgevallen treinen te noemen. Daarvoor zijn er teveel verschillende factoren in het spel. De zegspersoon houdt het erop dat treinen er op de lijn Dordrecht-Leystad “vaker uit liggen” dan elders.

Daarnaast heeft NS naar eigen zeggen ook nog steeds te kampen met de gevolgen van het personeelstekort, waardoor de dienstregeling aangepast en uitgekleed moet worden. “We proberen te voorkomen dat dat op het laatste moment gebeurt. Daarom passen we de dienstregeling stapsgewijs aan en rijden we met minder treinen. Niets is vervelender dan ’s ochtends zien dat een trein niet rijdt”, besluit de woordvoerder.

Elders juist meer en lagere treinen

Eerder deze week moest NS ook al schakelen als gevolg van de problemen tussen Lelystad en Dronten. Donderdag maakte de vervoerder bekend dat het meer en langere treinen tussen Zwolle en Amersfoort gaat inzetten. Veel mensen gebruiken dit traject als omreisroute.

Een NS-woordvoerder liet toen weten dat het onder meer van reizigersorganisatie Rover signalen had ontvangen dat het tussen Zwolle-Amersfoort drukker is dan reizigers gewend zijn sinds er geen treinen meer rijden tussen Lelystad en Dronten. Daarom rijdt de NS vanaf 3 oktober met langere treinen tussen Zwolle en Amersfoort. Bovendien laat de spoorwegmaatschappij vanaf 10 oktober vier in plaats van twee intercity’s per uur rijden tussen de twee steden.

Doordat steden als Zwolle en Amersfoort wél standplaatsen voor conducteurs en machinisten zijn, was het opschalen op dit traject te realiseren.

Dit bericht verscheen eerder op zusterpublicatie SpoorPro.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve jaaraanbieding: € 7,50 i.p.v. € 10,50. 

Bekijk de aanbieding

Auteur: Nick Augusteijn

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.