Bijlmer ArenA

Trein stopt niet voor Ajax-fans en concertgangers: “We zijn als NS kritisch op onszelf”

Informatiebord geeft aan dat NS-treinen niet stoppen op Bijlmer ArenA. Foto: ProMedia/Sander van Vliet

Ruim 70.000 Ajax-fans en concertgangers lopen zaterdagavond rond in het ArenA-gebied. Zij kunnen niet met de trein naar huis, zo werd maandag bekend. NS laat in een reactie aan OVPro weten het boetekleed aan te trekken. “We hebben dit probleem in relatie tot Bijlmer ArenA te laat opgemerkt.”

De treinen stoppen zaterdag vanaf 16.00 uur niet meer op station Amsterdam Bijlmer Arena door werkzaamheden. Zaterdag om 02.00 uur beginnen de werkzaamheden op het traject tussen Amsterdam en Utrecht Centraal. Door de werkzaamheden is maar één spoor beschikbaar en hierdoor kunnen maar twee treinen per uur rijden op het traject tussen de hoofdstad en de Domstad. Normaal gesproken rijden acht treinen per uur op dit traject.

De treinen die wel rijden, kunnen de stroom aan toeschouwers niet aan. Daardoor kan de veiligheid niet gegarandeerd worden. “Zonder ingrijpen leidt dit tot zeer onveilige situaties voor onze reizigers en collega’s in de treinen en op de stations”, zegt een NS-woordvoerder

Dit is nu de tweede keer dat NS-treinen station Bijlmer ArenA overslaan doordat er simpelweg te veel reizigers en te weinig treinen zijn om de veiligheid te garanderen. NS zegt dat ze het probleem voortaan eerder moeten zien aankomen.

“We zijn als NS ook echt kritisch op onszelf. We hebben dit probleem in relatie tot Bijlmer ArenA te laat opgemerkt en te laat met onze partners op tafel gelegd. Dat had beter gemoeten. We gaan hier ook met onze partners in het ArenA-gebied over in gesprek”, zegt NS-woordvoerder Erik Kroeze.

Vervelend maar begripvol

Ziggo Dome-directeur Danny Damman noemt de situatie “vervelend, maar begripvol.” De Dijk heeft zaterdag het afscheidsconcert in de Ziggo Dome. Begin deze maand besloot de NS ook al niet op het station te stoppen vanwege de verwachte drukte die de Formule 1-Grand Prix in Zandvoort meebracht. “Toen werden de belangen van muziek- en voetballiefhebbers achtergesteld bij die van Formule 1-fans”, zegt Damman. “Dit keer gaat het om onderhoud. Dat komt weleens voor en er is wel begrip voor.”

De directeur laat weten dat de Ziggo Dome dit keer eerder op de hoogte is gebracht van het besluit van de NS dan bij de Grand Prix. Toch wordt Damman in de toekomst graag eerder betrokken. “Dat er nu werkzaamheden zijn, wisten ze drie jaar geleden al. Dat hadden ze veel eerder kunnen communiceren.”

Ajax en de Johan Cruijff ArenA zeggen in een gezamenlijke verklaring “niet blij” te zijn dat op een wedstrijddag opnieuw geen treinen stoppen in de buurt van het stadion. “Dat is een kwalijke zaak; de Johan Cruijff ArenA en Ajax zien de trein als basisvoorziening, onmisbaar voor supporters om op een betrouwbare én duurzame manier naar het stadion te kunnen reizen. Er is al langer bekend dat op zaterdag 1 oktober ruim 70.000 mensen naar het ArenA-gebied komen voor evenementen in de ArenA en de Ziggo Dome. Daarom hebben we bij de NS aangedrongen op een andere datum. Wij willen eerder betrokken zijn, zodat zoiets alleen gebeurt op dagen waarop geen wedstrijden of evenementen plaatsvinden.”

Parkeerplekken

Om de alternatieve reisopties te ondersteunen zijn zaterdag 4.000 extra parkeerplekken beschikbaar bij de RAI en Amstel III, meldt een woordvoerder van de Amsterdamse gemeente. Ook rijden in het centrum langere metro’s om de toeschouwersaantallen aan te kunnen.

Tickethouders voor het concert zaterdag worden geïnformeerd over de situatie. Zij krijgen het advies goed hun reis te plannen. Damman adviseert bezoekers om de ANWB-app te downloaden. “Hierop zal de actuele informatie over de verkeerssituatie in Amsterdam worden gegeven. We willen voor zover mogelijk de overlast tot een absoluut minimum beperken.”

De Ziggo Dome is nu ook al in gesprek met NS om een soortgelijke situatie in de toekomst te voorkomen. Het Formule 1-weekend van 2023 is bijvoorbeeld zo’n bomvol evenementenweekend. De Grand Prix valt namelijk samen met concerten en waarschijnlijk ook voetbalwedstrijden. Ook het dancefestival Mysteryland vindt dat weekend plaats in Hoofddorp. Dat festival trekt ruim 130.000 bezoekers.

Damman hoopt tegen die tijd eerder te weten wat NS van plan is.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve jaaraanbieding: € 7,50 i.p.v. € 10,50. 

Bekijk de aanbieding

Auteur: Sander van Vliet

Sander van Vliet is de vaste redacteur voor OVPro en werkt nauw samen met zusterpublicaties VerkeersNet en TaxiPro. Na de studies journalistiek en filosofie werkte hij in de sportjournalistiek. De Leidenaar ziet dat een goede en betrouwbare OV-sector onmisbaar is en houdt de lezer van OVPro graag op de hoogte van de laatste ontwikkelingen in de OV-wereld.

1 reactie op “Trein stopt niet voor Ajax-fans en concertgangers: “We zijn als NS kritisch op onszelf””

Pat Rick|30.09.22|17:39

NS heeft geprobeerd metro te spelen, door hogere frequenties in de Randstad aan te bieden. Maar het materieel en het systeem zijn gewoon niet geschikt voor benodigde frequentie (zeg per 2 minuten). Daarom is het goed om het metronet in METROpoolregio A’dam uit te breiden van Zandvoort tot Almere. En lijnen in de randstad om te bouwen tot Randstadrail met lessen Hoekse Lijn. Regionale lijnen moeten dan naar NS gaan, zodat we weer spreken van Nederlandse (en niet Hollandse) Spoorwegen.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.