marktwerking

NS-medewerkers bezorgd over kabinetsplannen: “Begin van het einde”

Staatssecretaris Heijnen bekijkt situatie op het spoor. Foto: ANP/Bart Maat

Werknemers van de Nederlandse Spoorwegen zijn bang voor het voortbestaan van de internationale bedrijfstak. Het kabinet maakte plannen bekend om de internationale hogesnelheidslijnen “weg te geven” aan de markt. Dat komt de kwaliteit volgens de Centrale Ondernemingsraad (COR) niet ten goede, wat voor “maximale onzekerheid onder de 20.000 medewerkers” zorgt.

Het vertegenwoordigingsorgaan van het personeel uit de zorgen in een brief aan staatssecretaris Vivianne Heijnen (infrastructuur), die een voorlopig programma van eisen (pve) voor de nieuwe concessie vanaf begin 2025 heeft opgesteld. Ook vakbond FNV en de NS-directie zijn kritisch op de plannen van de staatssecretaris.

“Onze vrees is dat de voornemens in het pve niet helpen de situatie op het spoor te verbeteren en de zeer goede prestaties op het spoor niet meer terugkeren. Wij verzoeken u daarom met klem de genoemde richting uit het pve te schrappen”, staat in de brief van de COR.

De werknemers zijn onder meer kritisch over de onduidelijke looptijd van de nieuwe concessie. “Dit zorgt voor onzekerheid voor het personeel en de financiële situatie van NS”, stelt de COR. Ook moet het spoorbedrijf zich volgens de brief al voorbereiden op de door Heijnen voorgenomen verhoging van marktwerking op het spoor. “Zoals de afsplitsing van het Onderhoudsbedrijf, de Klantenservice en Reisinformatie. De COR vindt dat deze ontmanteling betekent dat de kwaliteit en betrouwbaarheid van het product voor de reiziger afnemen.”

Begin van het einde

De ondernemingsraad uit ook kritiek op de plannen om de internationale hogesnelheidslijnen naar Berlijn, Frankfurt, Londen en Parijs vanaf 2025 open te stellen voor de markt. “Internationale treinreizigers zijn vanaf dat moment de zekerheid en het gemak van deze verbindingen kwijt”, staat in de brief.

Ook het openstellen van meer regionale lijnen voor concurrenten van de NS verhoogt de kwaliteit volgens de COR niet. “Het heeft volgens ons weinig zin het systeem aan te passen als de prestaties daarvan niet beter worden.”

De Centrale Ondernemingsraad is zelfs bang voor het voortbestaan van de NS. “Wanneer deze uitgangspunten realiteit worden, is in onze ogen het begin van het einde voor NS in zicht en daarover maken wij ons grote zorgen”, besluit de COR.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve jaaraanbieding: € 7,50 i.p.v. € 10,50. 

Bekijk de aanbieding

Auteur: Sander van Vliet

Sander van Vliet is de vaste redacteur voor OVPro en werkt nauw samen met zusterpublicaties VerkeersNet en TaxiPro. Na de studies journalistiek en filosofie werkte hij in de sportjournalistiek. De Leidenaar ziet dat een goede en betrouwbare OV-sector onmisbaar is en houdt de lezer van OVPro graag op de hoogte van de laatste ontwikkelingen in de OV-wereld.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.