Marktwerking

Eerste nachttrein Arriva rijdt vanaf december naar Schiphol

Arriva-trein op station in Aken. Foto: Flickr/Rob Dammers.

Anderhalf jaar na de eerste aanvraag bij de Autoriteit Consument en Markt (ACM) voor twee nachttreinen, gaat de nachttrein van Arriva rijden. Maastricht wordt daarmee vanaf 16 december iedere vrijdag- op zaterdagnacht verbonden met de grote steden en Schiphol. De nachttrein van Groningen naar Schiphol start enkele weken later in januari. Voor het eerst in Nederland start een treinverbinding in zogenaamde open toegang. Arriva noemt het een “historisch moment.”

“Het is fantastisch dat de eerste trein in open toegang nu ook daadwerkelijk gaat rijden”, zegt Anne Hettinga, CEO Arriva Nederland. “Een historisch moment wat mij betreft.  Zo moeten we ook omgaan met het hoofdrailnet. Niet alleen naar mijn mening maar ook geheel volgens de regels van de EU: eerst de ruimte geven aan de markt om treinverbindingen aan te bieden, pas daarna kijken of een openbare aanbesteding nodig is. Met deze nachttreinen laten we zien dat de markt kansen aangrijpt als ze zich voordoen. Als ondernemende partij bieden we nu extra reismogelijkheden op het hoofdrailnet, zodat meer mensen gebruik kunnen maken van duurzaam reizen op het Nederlandse spoor.”

10-euro ticket

Een ticket voor de nachttrein kost 10 euro en is te koop via glimble, de reisapp van Arriva. De reiziger ontvangt dan een QR-code waarmee de poortjes worden geopend. Het ticket heeft een vaste prijs, ongeacht vanaf welk station een reiziger meereist. Let op: reizigers kunnen niet met de OV-chipkaart reizen omdat deze nachttrein onder een ander tarief valt.

Vanuit Maastricht vertrekt om 01.01 uur een trein richting Schiphol. Via Sittard, Roermond, Weert, Eindhoven, Den Bosch, Utrecht, Amsterdam Bijlmer Arena en Amsterdam Zuid komt om 03.15 uur aan op Schiphol. Via dezelfde route rijdt de trein om 05.40 uur terug en komt om 07.57 aan in Maastricht.

In verband met de langdurige stremming van de Hanzelijn tussen Lelystad en Zwolle kunnen er geen testritten plaatsvinden op het traject Groningen – Schiphol. Daarom start de verbinding op dit traject een aantal weken later. De exacte startdatum is nog niet bekend.

Marktwerking

Sinds 2021 maakt Europese wetgeving het mogelijk om verbindingen op basis van open toegang aan te bieden. Daarmee kunnen vervoerders voor eigen risico en zonder overheidsconcessie vervoerdiensten aanbieden op het spoor. Arriva is de eerste vervoerder in Nederland die van deze nieuwe wetgeving gebruik gaat maken en heeft ambitieuze plannen voor de toekomst.

Met de eerste twee nachttreinen kunnen zowel Arriva als de reiziger wennen aan deze nieuwe manier van vervoer. Arriva verwacht binnen een aantal jaar meer treinverbindingen aan te kunnen bieden in open access. Europese wetgeving maakt dit mogelijk en de introductie van open access is al een groot succes gebleken in andere Europese landen. Zo gingen in onder andere Spanje, Italië, Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk de prijzen omlaag en kwaliteit en aanbod omhoog, sinds de komst van meer aanbieders.

Arriva ontving vorig jaar groen licht van ACM om met nachttreinen op het spoornet te mogen rijden. De diensten van Arriva vallen niet onder de spoorconcessie voor het hoofdrailnet die in handen is van de NS. Europese wetgeving maakt mogelijk dat zulke opentoegangdiensten toch mogelijk zijn. Voorwaarde is wel dat ze geen negatieve impact mogen hebben op de bestaande concessie. Dat is nauwelijks het geval, concludeerde de ACM na onderzoek dat is uitgevoerd in opdracht van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, die de concessie voor het hoofdrailnet verleent. Volgens de toezichthouder is de maximale negatieve impact op de winstmarge van de hoofdrailnetconcessie 0,03 procentpunt.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve jaaraanbieding: € 7,50 i.p.v. € 10,50. 

Bekijk de aanbieding

Auteur: Sander van Vliet

Sander van Vliet is de vaste redacteur voor OVPro en werkt nauw samen met zusterpublicaties VerkeersNet en TaxiPro. Na de studies journalistiek en filosofie werkte hij in de sportjournalistiek. De Leidenaar ziet dat een goede en betrouwbare OV-sector onmisbaar is en houdt de lezer van OVPro graag op de hoogte van de laatste ontwikkelingen in de OV-wereld.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.