Inspiratie NS

Staking verwacht na moeizame cao-onderhandelingen Arriva, Keolis en Qbuzz

Arriva-treinen staan klaar aan het perron. Foto: ProMedia/Sander van Vliet.

Vakbonden FNV en VVMC verwachten dat personeel van Arriva, Keolis en Qbuzz nog dit jaar gaat staken voor betere arbeidsvoorwaarden. De cao-onderhandelingen voor de cao Multimodaal verlopen moeizaam en de huidige cao loopt eind dit jaar af. 

“Ze bieden vier procent loonsverhoging voor het eerste jaar van de cao, en drie procent voor het tweede jaar”, zegt VVMC-bestuurder Wim Eilert. “Dat is veel te weinig.” Eerder vertelde Eilert aan OVPro dat het treinpersoneel dezelfde arbeidsvoorwaarden als het personeel van NS verwacht. “Bij de NS zie je nu dat er gewoon een mooie cao ligt met een goede loonparagraaf. Wij hebben aangegeven dat wij niet onder die cao gaan zitten. Mensen doen hetzelfde werk en willen gewoon hetzelfde verdienen.”

Op het huidige bod van de werkgevers komt dan ook geen positieve reactie van de werknemers, stelt Eilert. “Veel machinisten en ander treinpersoneel vinden de loonsverhoging die de werkgevers bieden te laag. De kans is dus heel groot dat er stakingen komen, zeker omdat mensen hebben gezien wat er bij de NS is gebeurd.”

Treinverkeer plat

Ook vakbond FNV verwacht dat de leden het werk neerleggen. “De werkgevers laten het volledig afweten, het is alsof ze een dikke middelvinger naar hun eigen personeel opsteken”, zegt FNV-bestuurder Edwin Kuiper tegen RTV Noord. “Het chagrijn onder werknemers is ontzettend groot. Uiteindelijk gaan de leden over de vraag of er echt stakingen komen, maar een goed verstaander heeft soms maar een half woord nodig.”

De vakbonden zijn nog tot en met 22 november in gesprek met de werkgevers. De stakingen zouden daarna georganiseerd kunnen worden. “Een eventuele staking gaan we met de drie vakbonden gezamenlijk organiseren. Ik verwacht dat we dan het hele treinverkeer van Arriva plat kunnen leggen.”

Hoe de stakingen eruit komen te zien? Eilert kijkt daarvoor naar de succesvolle NS-stakingen dit jaar. “Het is heel simpel: bij de NS hebben we zes of zeven stakingen nodig gehad om een goed resultaat af te dwingen. Als dat bij de cao Multimodaal nodig is, zullen we dat ook doen.”

De werkgeversvereniging (VWMO) laat weten “constructief in gesprek te zijn met de vakbonden. De vakbonden doen raadplegingen bij hun leden. Dat heeft tijd nodig en wachten wij af. Verder doen we geen uitspraken.”

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve jaaraanbieding: € 7,50 i.p.v. € 10,50. 

Bekijk de aanbieding

Auteur: Sander van Vliet

Sander van Vliet is de vaste redacteur voor OVPro en werkt nauw samen met zusterpublicaties VerkeersNet en TaxiPro. Na de studies journalistiek en filosofie werkte hij in de sportjournalistiek. De Leidenaar ziet dat een goede en betrouwbare OV-sector onmisbaar is en houdt de lezer van OVPro graag op de hoogte van de laatste ontwikkelingen in de OV-wereld.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.