Innovatieve oplossingen

Gele NS-treinen kleuren steeds vaker zwart door tekort aan schoonmakers

Een vieze trein op Utrecht Centraal. Foto: ANP/Ramon van Flymen.

Het zal veel reizigers al zijn opgevallen dat de daken van een groot aantal gele NS-treinen nu zwart zijn en dat zwarte vlekken op de zijkanten van de wagons zorgen voor een veegeffect. Dat komt doordat het niet lukt alle treinen op tijd door de wasstraten te leiden.

BNR citeert een woordvoerder van de Nederlandse Spoorwegen, die spreekt van een ‘complex proces’ om treinen bij de speciale wasinstallaties op de veertien servicelocaties in het land te krijgen. Er is te weinig personeel en bovendien zijn er problemen met de planning en gooien werkzaamheden aan het spoor soms roet in het eten. NS heeft 20.000 vacatures open staan en komt vooral conducteurs tekort, maar zoals nu voor iedereen zichtbaar is, ook schoonmakers voor de buitenkant (en het interieur) van de treinen.

Op de eigen website schrijft het spoorbedrijf: ‘Natuurlijk houden we ook de buitenkant van de treinen goed schoon. Daarvoor hebben we meerdere treinwasinstallaties, automatisch of handbediend. Soms is gewone reiniging niet genoeg. Zo hebben we een speciale aanpak na calamiteiten of voor verwijdering van graffiti. Die ook nog aan strenge eisen moet voldoen. We zetten hiervoor speciaal opgeleide medewerkers in’. Dat is de normale situatie, maar die stagneert dus nu. De NS ontwikkelt volgens BNR op dit moment een nieuw reinigingsproces voor de buitenkant van treinen. Hoe dat er gaat uitzien is nog niet bekend.

‘Herontwerp uitwendige reiniging’

Jon Hummel is projectmanager bij NS Projecten & Trajecten. In een interview op werkenbijns.nl (klik hier voor het complete artikel) legt hij uit wat NS doet om vieze treinen zoveel mogelijk te voorkomen. “Ik heb me veel beziggehouden met de langetermijnvisie voor het reinigen van treinen, met het programma ‘Herontwerp uitwendige reiniging’. Dit programma is gestart omdat we zien dat treinen soms vies rondrijden en we daar geen beheerst proces voor hebben.”

Hij bevestigt dat NS werkt aan innovatieve oplossingen om het wasproces efficiënter te maken en licht een tipje van de sluier op: bijvoorbeeld het ontwikkelen van nieuwe coatings die de treinen gladder maken. “Als een oppervlak glad is, hecht er ook minder vuil aan. Zo proberen we het aantal benodigde wasbeurten te verminderen. Tegelijkertijd zijn we ook bezig met het ontwerpen van nieuwe treinwasinstallaties voor de toekomst. Die moeten sneller kunnen wassen en dat ook milieuvriendelijker en met minder water doen.”

Overigens zijn vieze treinen van alle tijden. In 2014 explodeerde de NS-community door berichten van klagende reizigers. Daarna is het lange tijd over het algemeen heel goed gegaan. Tot nu, mede door oorzaken van buitenaf.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve jaaraanbieding: € 7,50 i.p.v. € 10,50. 

Bekijk de aanbieding

Onderwerpen: , ,

Auteur: Jacques Geluk

Bron: BNR, werkenbijns.nl

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.