toegankelijkheid

Overijsselse Arriva Blauwnet-trein zeker tot 2028 zonder toilet

Arriva Blauwnet-trein. Foto: Wikipedia/https://nl.wikipedia.org/wiki/Bestand:Vechtdallijnen-trein1.jpg

De treinen van Arriva op het traject Almelo-Hardenberg blijven zeker tot 2028 zonder toilet. De provincie Overijssel zette onlangs een streep door de plannen van een elektrische trein op dit traject, en daarmee schuift het ook de treintoiletten naar de lange termijn. De Keolis-trein op het traject Oldenzaal-Zutphen heeft wel een toilet.

Tot 2028 rijden de dieseltreinen van Keolis en Arriva Blauwnet in Overijssel. Eerder dit jaar zijn nog meerdere proefritten geweest met de batterijtrein op de trajecten Oldenzaal-Zutphen, Almelo-Hardenberg en Enschede-Dortmund-Münster. Op verzoek van gedeputeerde Bert Boerman ging dat niet door: de kosten van de elektrificatie van de spoorlijn alsmede de kosten van het laten rijden van de batterijtrein bleken hoger dan verwacht.
Uit een onderzoek dat de provincie liet doen, bleek eerder dat het rijden met batterijtreinen op twee trajecten in Overijssel (Zutphen-Hengelo en Almelo-Mariënberg) goedkoper zou zijn dan het elektrificeren van het spoor. De kosten werden respectievelijk geschat op 113 miljoen en 59,6 miljoen euro. De kosten van een batterijtrein blijken toch hoger uit te vallen dan het elektrificeren van het spoor. Hoeveel duurder de batterijtrein uit zou vallen is intern gecommuniceerd.

Flinke tegenvaller

De belangenvereniging Toiletalliantie en reizigersvereniging Rover zijn teleurgesteld over de uitgestelde beslissing. “De provincie moet niet alleen de technische en financiële kant van de vervanging bekijken, maar ook rekening houden met de wensen van en toezeggingen aan de reizigers”, zegt Aldo Markus van reizigersorganisatie Rover tegen RTV Oost. “We snappen dat de provincie beide opties heeft bekeken, maar we vinden het echt zuur voor de reizigers dat die nu met lege handen staan. Ze hebben nu zelfs tot na 2027 geen mogelijkheid om tijdens de treinreis gebruik te maken van een toilet. Dat is een flinke tegenvaller.”

De roep om treintoiletten zingt al langer rond bij de Provinciale Staten van Overijssel. Drie jaar geleden wil het College van Burgermeesters en Wethouders geen toiletten installeren in de treinen na vragen vanuit Statenleden. Gedeputeerde Boerman zei destijds toe om met de NS te gaan praten over het installeren van toiletten op de stations langs de lijn Almelo – Hardenberg.Ook die toiletten zijn er nooit gekomen. De buurprovincie Gelderland heeft wel toiletten op de stations geplaatst waar toiletloze treinen langsrijden.

Toiletloze treinen

Bijna vijftien jaar geleden werden treinen zonder toilet geïntroduceerd. Het idee was dat die treinen alleen op korte trajecten ingezet zouden worden. Aldo Markus zei destijds: “Bovendien was het goedkoper want er waren immers geen schoonmakers meer nodig, en het is niet meer van deze tijd dat toiletten niet meer waren dan een ‘gat in de vloer’. Dat laatste vroeg om investeringen in de treinen en in installaties om de toiletten te legen.”
Reizigersvereniging Rover was toch niet blij met de ontwikkeling en voerde actie voor treinen met sanitaire voorzieningen. NS kwam tot inkeer en paste het beleid aan. Momenteel hebben bijna alle NS-treinen een toilet, op enkele sprinters na. Vanaf 2025 rijden alleen nog NS-treinen rond waar een toilet te vinden is.
De regionale vervoerder zijn niet zo ver. Onder andere Arriva, Connexxion en Qbuzz rijden nog rond met toiletloze treinen.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve jaaraanbieding: € 7,50 i.p.v. € 10,50. 

Bekijk de aanbieding

Auteur: Sander van Vliet

Sander van Vliet is de vaste redacteur voor OVPro en werkt nauw samen met zusterpublicaties VerkeersNet en TaxiPro. Na de studies journalistiek en filosofie werkte hij in de sportjournalistiek. De Leidenaar ziet dat een goede en betrouwbare OV-sector onmisbaar is en houdt de lezer van OVPro graag op de hoogte van de laatste ontwikkelingen in de OV-wereld.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.