Assistentieverlening op het station voor rolstoelgebruiker (foto: NS)
toegankelijkheid

Problemen met assistentie bij de NS: “Reizen voor gehandicapten steeds lastiger”

Assistentieverlening op het station. Foto: NS

De NS kampt met een enorm personeelstekort, zo ook voor het verlenen van reisassistentie. Gehandicapten moeten regelmatig afspraken verzetten, omdat er geen reisassistentie beschikbaar is. De spoorvervoerder en de gehandicapten zitten beide met het handen in het haar. 

In De Limburger vertelt gehandicapte Maastrichtenaar Mark Rijken een schrijnend verhaal over ‘gedoe’ met reisassistentie. Hij moest voor een afspraak in Utrecht zijn en boekte vier dagen van tevoren reisassistentie voor de trein die om 06.30 uur vertrekt uit Maastricht. De avond voor de dag van vertrek werd Rijken uit zijn bed gebeld: of hij morgenvroeg niet een uur later kon vertrekken vanuit Maastricht, eerder was geen reisassistentie beschikbaar.

Het lukt de NS echt niet om iets te regelen en dus stuurde de vervoerder een taxibusje dat helemaal uit Rotterdam moest komen. Het voorbeeld van Rijken is geen incident. In Limburgse krant zegt de Maastrichtenaar dit jaar al 21 keer problemen te hebben gehad met de reisassistentie.

Uitzendkrachten

Reisassistentie wordt door de NS uitbesteed vanwege een tekort aan eigen personeel. Kees Braam van reizigersvereniging Rover ziet ook een andere reden: “De assistentieverlening wordt door de NS grotendeels bij Qarin en taxibedrijven ondergebracht om kosten te verlagen. De NS heeft steeds minder mensen op stations voor bijvoorbeeld informatievoorziening. In het verleden werd vrijwel alle serviceverlening door NS-medewerkers verricht.”

Het inzetten van uitzendkrachten lijkt erg op de situatie bij Schiphol, stelt Braam. “Bij Schiphol wordt de bagageafhandeling en beveiliging uitgevoerd door diverse uitzendbureau’s vanwege de kostenbesparing.”

Ook de politiek is ontstemd over het verdwijnen van assistentie op NS-station. In Den Haag sluiten de loketten bijvoorbeeld op station Holland Spoor vanaf half december. Raadslid Jelle Meinesz sprak namens Hart voor Den Haag onlangs in de Haagse gemeenteraad dat het vooral voor “ouderen, laaggeletterden en toeristen erg belangrijk is dat de loketten open blijven.”

Dat vindt ook zijn collega Lesley Arp van de SP. “Face to face dienstverlening kun je niet zomaar vervangen door automaten en andere digitalisering. Dit is wel een ernstige zaak waar ik mij serieus zorgen om maak. Dit is niet zomaar een stoptrein-stationnetje. Er komen veel mensen op dit station die onbekend zijn met onze stad. Die hebben ook geen verstand van hoe ons openbaar vervoer werkt, daar hebben zij hulp bij nodig.” Een motie van haar SP-collega in de Tweede Kamer Mahir Alkaya om de servicebalies bij de NS open te houden, werd vorige zomer verworpen.

NS verantwoordelijk

“Reizen is voor gehandicapten er toch al niet gemakkelijker op geworden”, gaat Braam verder. Overvolle treinen zijn voor gehandicapten vaak ook een belemmering om met de trein te reizen, zeker met de kans op een coronabesmetting.

“NS kan het werk wel uitbesteden, maar blijft wel verantwoordelijk voor de kwaliteit van de assistentieverlening door Qarin”, besluit Braam. De NS laat in een reactie weten dat ze het erg vinden dat situaties zoals met Rijken voorkomen. Toch zegt de vervoerder ook machteloos te zijn. “De hele maatschappij worstelt met tekort aan personeel, ook NS en externe bedrijven waarmee wij werken zoals Qarin.”

In het onlangs ondertekende bestuursakkoord ligt de ambitie om in 2025 op elk station reisassistentie beschikbaar te stellen. Tegen die tijd mag het na aanvraag maximaal één uur duren voordat reisassitentie aangeboden kan worden.

“Als NS vinden wij het belangrijk dat alle reizigers zich welkom voelen in de trein”, meldt Jacco van der Tak, directeur Communicatie en Corporate Affairs NS. “Goed dat we met alle partijen de handen nu ineenslaan voor een toegankelijk openbaar vervoer. We doen al veel, denk bijvoorbeeld aan de NS-reisassistentie die op meer dan 200 stations beschikbaar is. Een reis zonder drempels is waar we aan blijven werken: elke dag toegankelijk openbaar vervoer voor iedereen!”

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve jaaraanbieding: € 7,50 i.p.v. € 10,50. 

Bekijk de aanbieding

Auteur: Sander van Vliet

Sander van Vliet is de vaste redacteur voor OVPro en werkt nauw samen met zusterpublicaties VerkeersNet en TaxiPro. Na de studies journalistiek en filosofie werkte hij in de sportjournalistiek. De Leidenaar ziet dat een goede en betrouwbare OV-sector onmisbaar is en houdt de lezer van OVPro graag op de hoogte van de laatste ontwikkelingen in de OV-wereld.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.