tekort aan personeel

Belgische spoorbonden willen opnieuw staken op 29 november

Een nagenoeg leeg station Luik is op 29 november mogelijk weer realiteit. Flickr/Antonio Ponte. https://www.flickr.com/photos/saigneurdeguerre/4470068853

Waar NS al een nieuwe cao heeft afgesloten, liggen de Belgische spoorbedrijven flink overhoop met hun personeel. De vakbonden roepen hun leden – medewerkers van NMBS en Infrabel – opnieuw op om te gaan staken. De bonden vinden dat er te weinig geïnvesteerd wordt bij NMBS en Infrabel en vragen dringend om oplossingen voor het personeelstekort bij het spoor. Op dinsdag 29 november moet het treinvervoer in België ‘platgelegd’ worden.

De staking zou moeten ingaan op maandag 28 november vanaf 22 uur en duren tot dinsdag 29 november 22 uur. De Nederlandse reiziger die met de Eurostar/Thalys door België komt, zal waarschijnlijk geen hinder ondervinden van de staking in België. Net als bij de staking op 5 oktober, zal de Nederlandse reiziger wel overlast ervaren op de regionale grensoverschrijdende trajecten.

De situatie in België is in grote lijnen vergelijkbaar met die in Nederland, waar het de spoorwegen betreft. De Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen (NMBS) is de Belgische NS, Infrabel is het Nederlandse ProRail. De Belgen hebben nog een derde partij en dat is HR Rail, de juridische werkgever van al het personeel van de Belgische spoorwegen, NMBS én Infrabel dus.

In België ervaren zowel NMBS én Infrabel dezelfde problemen als NS en ProRail in Nederland. Er is een groot tekort aan personeel en (mede daardoor) verminderde arbeidsomstandigheden, hoge werkdruk en dus veel onvrede bij de medewerkers. De vakbonden “veroordelen het ontbreken van positieve perspectieven voor het gehele spoorwegpersoneel”.

Investeringen in spoorwegen volstrekt ontoereikend

Het gemeenschappelijk vakbondsfront van het spoorwegpersoneel vindt de investeringen die de Belgische regering aan het einde van het laatste begrotingsconclaaf heeft vastgesteld volstrekt ontoereikend. “Met deze investeringen kunnen de ambities voor de ontwikkeling en de duurzaamheid van de spoorwegen niet worden waargemaakt.” De bonden herinneren de regering ook aan de eis om tot dringende maatregelen te komen, teneinde de voortdurende achteruitgang van de arbeidsomstandigheden van het spoorwegpersoneel een halt toe te roepen. Die problemen worden voornamelijk worden voornamelijk veroorzaakt een gebrek aan personeel. “Deze maatregelen moeten het mogelijk maken de nodige middelen vast te stellen voor het afsluiten van een sociaal contract betreffende, onder andere, het niveau van werkgelegenheid en aanwervingen, de arbeidsvoorwaarden en de koopkracht”, stellen de vakbonden.

ProRail en vakbonden nog in gesprek over cao

In Nederland is er inmiddels een nieuwe cao voor NS-personeel. De werknemers van ProRail zitten wat dat betreft nog even in de wachtkamer. De vakbonden sturen voor hen aan op een zogeheten ‘smalle cao’, waarin alleen nieuwe financiële afspraken worden gemaakt. De problematiek rond de arbeidsomstandigheden en de ontevredenheid die daaromtrent heerst bij de ProRail-werknemers blijven nu buiten beschouwing, hangende een onderzoek van ProRail zelf. Op maandag 21 en dinsdag 22 november praten partijen verder in de hoop overeenstemming te bereiken over een nieuwe cao.

Tijdens de eerste bespreking, op maandag 7 november, maakten de vakbonden hun wensen kenbaar en werden zij verrast door een eerste loonbod van ProRail. Een in de ogen van de vakbonden heel mager bod. “Ik zal niet zeggen dat ik nu pessimistisch ben over de onderhandelingen, maar ProRail zal op 21 november wel uit een heel ander vaatje moeten tappen, willen we op constructieve wijze verder kunnen praten”, aldus FNV Spoor-bestuurder Roos Rahimi bij die gelegenheid.

Dit bericht verscheen eerder bij zusterpublicatie SpoorPro.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve jaaraanbieding: € 7,50 i.p.v. € 10,50. 

Bekijk de aanbieding

Auteur: Jeroen Baldwin

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.