nieuwe dienstregeling

Problemen op de Maaslijn: 25% treinuitval op traject Nijmegen – Venray

Arriva-stoptrein onderweg naar Roermond. Foto: Flickr/Rob Dammers.

Één op de vier treinen die gepland staan om van Nijmegen naar Venray te vertrekken, rijdt niet. Dat blijkt uit cijfers van Rijdendetreinen.nl. Arriva kampt met een dringend personeelstekort en paste haar dienstregeling begin september al aan. De aanpassing heeft echter niet het gewenste effect aangezien treinen op de Maaslijn massaal uitvallen.

Over de afgelopen veertien dagen vertrokken maar liefst 25 procent van de Arriva-stoptreinen niet vanaf station Nijmegen met als eindbestemming Venray. De situatie is licht verbeterd vergeleken met de afgelopen twee maanden. Over die periode vielen 32 procent van de Arriva-treinen uit op het traject.

De stoptrein van Arriva op het traject Nijmegen – Roermond reed de afgelopen twee weken ook niet consistent. Deze trein valt ook mondjesmaat uit.

In één week tijd schrapt Arriva dus ongeveer 50 ritten op de Maaslijn. Een woordvoerder meldt dat Arriva met de handen in het haar zit. “Collega’s zitten langdurig in de ziektewet. Door achterstanden en tekorten in de zorg en tekorten bij het UWV duurt het langer voordat zij kunnen terugkeren.”

Aangepaste dienstregeling

Arriva rijdt momenteel een verlengde ‘vakantiedienstregeling’ en vanaf 11 december 2022 gaat weer een nieuwe dienstregeling in. De trein tussen Nijmegen en Venray zal tot en met zomer 2023 minder rijden. “De tussenlagen in de spits komen te vervallen”, zo meldt Arriva. Zes ritten vanuit Nijmegen tussen 10:23 uur en 12:53 rijden niet. Dat geldt ook andersom voor de zes ritten vanuit Venray naar Nijmegen.

Ook schrapt Arriva treinen tussen Cuijk en Nijmegen. Drie treinen tussen 8 en 9 uur vertrekken in 2023 vooralsnog niet meer.

Boete

Onlangs werd bekend dat Arriva wordt gestraft door provincie Limburg voor de afgeschaalde dienstregeling. De provincie kort de exploitatiebijdrage en onderzoekt een extra boete. De exploitatiebijdrage of subsidie ontvangt de vervoerder normaal gesproken van de provincie om de dienstregeling te laten rijden. Voor de ritten die uitgevallen zijn krijgt Arriva geen bijdrage. Daarbovenop kan Arriva ook een boete ontvangen voor de uitval. Volgend jaar wordt bekend hoeveel minder subsidie Arriva krijgt en wat de hoogte van de eventuele boete is, schrijft Maarten van Gaans-Gijbels, gedeputeerde van Provincie Limburg.

“Provincie Limburg heeft haar zorgen geuit bij Arriva en zij laten weten dat er volgens contract wordt gehandeld”, zegt een woordvoerder van Arriva. Aan het eind van elk jaar wordt de balans opgemaakt. “Dan wordt het geheel bekeken en worden verwijtbare en niet-verwijtbare stremmingen en de manier waarop Arriva tot oplossingen komt gewogen.”

Elektrificatie uitgesteld

Het plan was om de Maaslijn te versterken door een extra spoor aan te leggen. Ook zou het spoor worden voorzien van een bovenleiding. De dieseltreinen zouden daarmee vervangen worden door elektrische Arriva-treinen. Daarnaast zou de treinverbinding tussen Nijmegen en Roermond robuuster worden. De Maaslijn is momenteel de langste enkelsporige spoorlijn van Nederland. Dat betekent dat een vertraging van een trein meteen gevolgen heeft voor andere treinen. Als het spoor wordt verdubbeld, dan hebben storingen minder impact.

ProRail stelt dat de vertraging van het project onvermijdelijk is. “Zonder leveringszekerheid komt de voor zo’n groot project belangrijke planning in gevaar”, aldus de spoorbeheerder. Het project ligt niet onvoorwaardelijk stil, maar zal in ieder geval niet meer dit jaar worden gerealiseerd. Volgens de provincie Limburg bepaalt de oorlog in Oekraïne grotendeels hoeveel vertraging de aanbestedingsprocedure van het elektrificatieproject uiteindelijk zal oplopen.

“We vinden het vervelend dat de gebruikers van de Maaslijn langer moeten wachten op verbetering van de verbinding, vooral omdat dit project al door verscheidende oorzaken de nodige hobbels en vertragingen heeft moeten doorstaan. Tegelijkertijd vinden we het belangrijk om transparant en realistisch te blijven over de verwachtingen”, aldus ProRail.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve jaaraanbieding: € 7,50 i.p.v. € 10,50. 

Bekijk de aanbieding

Auteur: Sander van Vliet

Sander van Vliet is de vaste redacteur voor OVPro en werkt nauw samen met zusterpublicaties VerkeersNet en TaxiPro. Na de studies journalistiek en filosofie werkte hij in de sportjournalistiek. De Leidenaar ziet dat een goede en betrouwbare OV-sector onmisbaar is en houdt de lezer van OVPro graag op de hoogte van de laatste ontwikkelingen in de OV-wereld.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.