Plannen liggen klaar

Noordoost-Nederland doet laatste roep om geld voor “vergeten” Nedersaksenlijn

Ondernemers en bestuurders overhandigden eerder het Bidbook Nedersaksenlijn aan Vivianne Heijnen. Foto: Stichting Nedersaksenlijn.

Bestuurders en ondernemers uit Noordoost-Nederland overhandigen vandaag het Bidbook Nedersaksenlijn aan de Tweede Kamercommissie voor Infrastructuur en Waterstaat. Met het dik zeventig pagina’s tellende boekwerk wil de groep alsnog Rijkssteun voor de ‘vergeten’ Nedersaksenlijn. “De spoorverbinding tussen Groningen, Stadskanaal, Emmen, Twente én Duitsland is volgens hen een ‘gamechanger’ voor het gebied.

Begin vorige week kondigde het kabinet aan 7,5 miljard euro beschikbaar te stellen voor het bouwen van woonwijken en het verbeteren van de infrastructuur in Nederland. De provincies Drenthe, Friesland en Groningen krijgen hoegenaamd niets van dat bedrag. “Ontluisterend” noemt de Drentse gedeputeerde Nelleke Vedelaar het tegenover RTV Drenthe. “Het frustreert dat hele gebieden in dit land minder meetellen dan andere gebieden.”

De ondernemers en bestuurders doen een laatste oproep aan de overheid: “Fysiek, maar ook economisch, sociaal en emotioneel is het een verbindingsproject. De Nedersaksenlijn is niet alleen belangrijk voor het klimaat en voor onze economie, maar ook voor het onderwijs, de zorg, woningmarkt en leefbaarheid en sociale structuur van onze samenleving”, schrijft de belangengroep in het Bidbook.

Plannen liggen klaar

De Nedersaksenlijn is een beoogde spoorverbinding tussen Groningen en Enschede, met als tussenstations Emmen, Coevoerden en Hengelo. Om dit te realiseren moet een spoorlijn aangelegd worden tussen Emmen en Musselkanaal en moet de museumspoorlijn tussen Musselkanaal en Veendam geschikt gemaakt worden voor personenvervoer. Ook moet het spoor rondom Groningen, Veendam, Almelo en Emmen aangepast worden.

De bestuurders stellen in het Bidbook concrete plannen voor om in fases de Nedersakselijn te realiseren. Ze bieden zelf het Rijk 63 miljoen euro op de voorwaarde dat de overheid ook 63 miljoen euro investeert. Met dat geld kan het ontbrekende stuk spoor tussen Emmen en Veendam worden aangelegd. Later, in 2026, moet de museumspoorlijn vernieuwd worden en voor 2030 moet Stadskanaal – Emmen worden aangelegd. Na deze investeringen zijn nog grote investeringen nodig voor de rest. De partijen ramen dat op een miljard euro. Die aanpassingen zijn echter minder nodig dan de aanleg van het ontbrekende stuk spoor. Als dat er ligt, kunnen er in ieder geval treinen rijden.

Plannen voor de Nedersaksenlijn zijn uitgetekend. Foto: Stichting Nedersaksenlijn.

Hogeropgeleiden terug naar regio

Als de belangrijke spoorlijn er niet komt, dan zijn bestuurders en ondernemers vooral bang dat de regio economisch zal krimpen. “Jongeren worden gedwongen op kamers te gaan, omdat hun vervolgopleiding vanuit het ouderlijk huis niet te bereizen is. Hun nieuwe sociaaleconomisch netwerk maakt het lastig om naar de regio terug te keren, terwijl veel van hen niets liever zouden willen.”

“Het zijn vooral de hoger opgeleiden die onze regio de afgelopen decennia hebben verlaten en het zijn diezelfde hoger opgeleiden die over het algemeen bereid zijn om verder naar hun school of werk te reizen. Dat doen ze bovendien relatief vaker met de trein. De Nedersaksenlijn zal helpen om ook de hoger opgeleiden terug naar onze regio te brengen.”

Noodoproep

Naast dat de Nedersakselijn cruciaal is voor de sociaaleconomische ontwikkeling van de regio, ontlast de lijn ook de overvolle en storingsgevoelige flessenhals Meppel – Zwolle. Als op dat traject iets gebeurt, ligt het treinverkeer van en naar het Noorden plat.

De investeringsplannen van het Kabinet zijn nog niet definitief. De Tweede Kamer debatteert 28 en 30 november over alle spoorplannen voor de komende jaren in het land. Vedelaar kan zich niet voorstellen dat de Noordelijke provincies ‘vergeten’ worden in de miljardenregen van de overheid. “Er is zevenenhalf miljard euro beschikbaar en wat komt er van dat geld in het Noorden terecht?”

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve jaaraanbieding: € 7,50 i.p.v. € 10,50. 

Bekijk de aanbieding

Auteur: Sander van Vliet

Sander van Vliet is de vaste redacteur voor OVPro en werkt nauw samen met zusterpublicaties VerkeersNet en TaxiPro. Na de studies journalistiek en filosofie werkte hij in de sportjournalistiek. De Leidenaar ziet dat een goede en betrouwbare OV-sector onmisbaar is en houdt de lezer van OVPro graag op de hoogte van de laatste ontwikkelingen in de OV-wereld.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.