Intercity Nieuwe Generatie

Inspectie Leefomgeving en Transport: groen licht voor Intercity Nieuwe Generatie

ICNG exterieur.NS

De Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) heeft groen licht gegeven voor de toelating van de Intercity Nieuwe Generatie (ICNG) op het Nederlandse spoor. Dat bevestigt de ILT tegenover zusterpublicatie SpoorPro. De formele toelating van de ICNG vond al op vrijdag 30 december plaats, maar beide partijen besloten om daar publiekelijk geen gehoor aan te geven.

Nu de ICNG aan alle gestelde eisen van de ILT voldoet, zou de intercity wettelijk gezien direct het Nederlandse spoor op mogen. Vanwege problemen met de software en leveringsproblemen door corona en de oorlog in Oekraïne werd eind november vorig jaar de prognose gegeven dat het nog tot het tweede kwartaal van dit jaar zal duren voordat de ICNG daadwerkelijk in de dienstregeling wordt opgenomen.

NS bevestigt dat de treinen nog niet direct op het Nederlandse spoor zullen rijden, maar noemt de goedkeuring van de ILT wel een belangrijke stap. “Het is een belangrijke mijlpaal dat de trein door de inspectie is goedgekeurd”, zegt programmamanager Maarten Bakker van de NS. “Dit zorgt ervoor dat we kunnen starten met een nieuwe fase van het testprogramma. De treinen die nu in Nederland rijden, zijn nog testtreinen. Zodra de eerste trein geleverd is en aan NS is overgedragen door de fabrikant, doorlopen ze opnieuw een testprogramma en daarna kunnen we voor het eerst proefrijden met reizigers. We verwachten voor deze zomer in de dienstregeling te kunnen rijden.”

Proefrijden met reizigers

In de eerste helft van dit jaar kunnen reizigers mee met de eerste proefritten van de nieuwe trein. Op het traject Amsterdam – Rotterdam – Breda. “Dat is belangrijk, want met reizigers in de dienstregeling kun je pas echt zien hoe de trein in de praktijk presteert en verdere aanpassingen doen”, vertelt Bakker. Stap voor stap gaat de nieuwe Intercity vervolgens op meer trajecten rijden. Na het traject Amsterdam – Rotterdam – Breda volgt (deels over de Hogesnelheidslijn) het traject Den Haag – Rotterdam – Eindhoven. In volgende stappen gaat de ICNG ook over de Hogesnelheidslijn van Amsterdam en Rotterdam naar Antwerpen en Brussel en uit de richting Rotterdam via Amsterdam Zuid en Zwolle naar Leeuwarden en Groningen.

De ICNG is ontwikkeld door het Franse Alstom. Zij bouwen voor de NS 99 snelle intercity’s, goed voor in totaal 33.000 zitplaatsen. Met een topsnelheid van 200 kilometer per uur op de HSL verbindt de ICNG steden en regio’s sneller met elkaar. Door extra aandrijving, trekt deze trein sneller op dan gebruikelijke treinen op de hogesnelheidslijn, wat goed van pas komt in het kleine Nederland met relatief veel stops. 20 van de 99 Intercity’s zijn ook geschikt voor het Belgische spoor. Zo kan de verbinding naar Brussel verder worden verbeterd, een lang gekoesterde wens van onze reizigers naar het zuiden.

Problematische Fyra

De ICNG is de langverwachte opvolger van de problematische Fyra van fabrikant AnsaldoBreda. Tegenwoordig rijden teruggestuurde treinen in refurbished-variant op het Italiaanse spoor. SpoorPro schreef onlangs nog een terugblik:

Tien jaar na het Fyra-debacle: hoe zat het ook alweer? Het artikel is hier terug te lezen.

Lees ook:

Auteur: Kenneth Steffers

Kenneth Steffers is (politiek) verslaggever, journalist en redacteur voor SpoorPro.nl en deelt regelmatig interessant nieuws met OVPro.nl

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Inspectie Leefomgeving en Transport: groen licht voor Intercity Nieuwe Generatie | OVPro.nl
Intercity Nieuwe Generatie

Inspectie Leefomgeving en Transport: groen licht voor Intercity Nieuwe Generatie

ICNG exterieur. NS

De Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) heeft groen licht gegeven voor de toelating van de Intercity Nieuwe Generatie (ICNG) op het Nederlandse spoor. Dat bevestigt de ILT tegenover zusterpublicatie SpoorPro. De formele toelating van de ICNG vond al op vrijdag 30 december plaats, maar beide partijen besloten om daar publiekelijk geen gehoor aan te geven.

Nu de ICNG aan alle gestelde eisen van de ILT voldoet, zou de intercity wettelijk gezien direct het Nederlandse spoor op mogen. Vanwege problemen met de software en leveringsproblemen door corona en de oorlog in Oekraïne werd eind november vorig jaar de prognose gegeven dat het nog tot het tweede kwartaal van dit jaar zal duren voordat de ICNG daadwerkelijk in de dienstregeling wordt opgenomen.

NS bevestigt dat de treinen nog niet direct op het Nederlandse spoor zullen rijden, maar noemt de goedkeuring van de ILT wel een belangrijke stap. “Het is een belangrijke mijlpaal dat de trein door de inspectie is goedgekeurd”, zegt programmamanager Maarten Bakker van de NS. “Dit zorgt ervoor dat we kunnen starten met een nieuwe fase van het testprogramma. De treinen die nu in Nederland rijden, zijn nog testtreinen. Zodra de eerste trein geleverd is en aan NS is overgedragen door de fabrikant, doorlopen ze opnieuw een testprogramma en daarna kunnen we voor het eerst proefrijden met reizigers. We verwachten voor deze zomer in de dienstregeling te kunnen rijden.”

Proefrijden met reizigers

In de eerste helft van dit jaar kunnen reizigers mee met de eerste proefritten van de nieuwe trein. Op het traject Amsterdam – Rotterdam – Breda. “Dat is belangrijk, want met reizigers in de dienstregeling kun je pas echt zien hoe de trein in de praktijk presteert en verdere aanpassingen doen”, vertelt Bakker. Stap voor stap gaat de nieuwe Intercity vervolgens op meer trajecten rijden. Na het traject Amsterdam – Rotterdam – Breda volgt (deels over de Hogesnelheidslijn) het traject Den Haag – Rotterdam – Eindhoven. In volgende stappen gaat de ICNG ook over de Hogesnelheidslijn van Amsterdam en Rotterdam naar Antwerpen en Brussel en uit de richting Rotterdam via Amsterdam Zuid en Zwolle naar Leeuwarden en Groningen.

De ICNG is ontwikkeld door het Franse Alstom. Zij bouwen voor de NS 99 snelle intercity’s, goed voor in totaal 33.000 zitplaatsen. Met een topsnelheid van 200 kilometer per uur op de HSL verbindt de ICNG steden en regio’s sneller met elkaar. Door extra aandrijving, trekt deze trein sneller op dan gebruikelijke treinen op de hogesnelheidslijn, wat goed van pas komt in het kleine Nederland met relatief veel stops. 20 van de 99 Intercity’s zijn ook geschikt voor het Belgische spoor. Zo kan de verbinding naar Brussel verder worden verbeterd, een lang gekoesterde wens van onze reizigers naar het zuiden.

Problematische Fyra

De ICNG is de langverwachte opvolger van de problematische Fyra van fabrikant AnsaldoBreda. Tegenwoordig rijden teruggestuurde treinen in refurbished-variant op het Italiaanse spoor. SpoorPro schreef onlangs nog een terugblik:

Tien jaar na het Fyra-debacle: hoe zat het ook alweer? Het artikel is hier terug te lezen.

Lees ook:

Auteur: Kenneth Steffers

Kenneth Steffers is (politiek) verslaggever, journalist en redacteur voor SpoorPro.nl en deelt regelmatig interessant nieuws met OVPro.nl

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.