Fraude

NS neemt maatregelen tegen misbruik NS Dagkaart door zwartrijders

Conducteurs krijgen vaak te maken met intimidatie als zij zwartrijders aanspreken. Foto: ANP/Ramon van Flymen.

De Nederlandse Spoorwegen moeten dagelijks afrekenen met honderden zwartrijders die misbruik maken van de NS Dagkaart. Vakbond FNV vindt dat NS moet stoppen met de fraudegevoelige kaart, ook al omdat conducteurs bij controles worden bedreigd. NS-woordvoerder Oscar van Elferen kondigt maatregelen aan tegen de zwartrijders. 

Op sociale media worden op grote schaal “gratis” dagkaarten van de NS verspreid, blijkt uit onderzoek van het AD in besloten groepen op WhatsApp, Telegram en Instagram. In die groepen zijn grote aantallen jongere reizigers actief. Zij vragen elkaar om een qr-code van een dagkaart, waarmee zij op die bewuste dag gratis door de poortjes in de stations kunnen en zichzelf kunnen legitimeren in de trein.

Volgens de NS wordt met name gefraudeerd met de goedkope jongerendagkaarten van €7,95, die alleen als e-ticket verkrijgbaar zijn via de NS-app. De NS denkt dat mensen minder snel de dagkaart kopen van 60 euro om die vervolgens in een groep te delen. Het goedkope kaartje geldt alleen in de daluren voor jongeren van twaalf tot en met achttien jaar. “Het is hartstikke vervelend”, zegt NS-woordvoerder Oscar van Elferen tegen De Telegraaf. “We nemen er wel maatregelen tegen, maar welke precies, dat willen we niet prijsgeven. Je wil mensen niet wijzer maken dan nodig. De oplossingen liggen vooral op technisch gebied.”

Een dagkaart laten zien op een telefoon op basis van een screenshot is niet waterdicht. “Een e-ticket staat op naam, dan kan gevraagd worden naar je legitimatiebewijs en dan ben je erbij.” Dan volgt de gebruikelijke boete plus de kosten van de treinreis.”

Bij FNV-bestuurder Henri Janssen hebben zich vele conducteurs gemeld die te maken kregen met intimidatie en bedreigingen als gevolg van discussies die rondom de dagkaart ontstonden.

Lees ook:

Auteur: Sander van Vliet

Bron: ANP

Sander van Vliet is de vaste redacteur voor OVPro en werkt nauw samen met zusterpublicaties VerkeersNet en TaxiPro. Na de studies journalistiek en filosofie werkte hij in de sportjournalistiek. De Leidenaar ziet dat een goede en betrouwbare OV-sector onmisbaar is en houdt de lezer van OVPro graag op de hoogte van de laatste ontwikkelingen in de OV-wereld.

4 reacties op “NS neemt maatregelen tegen misbruik NS Dagkaart door zwartrijders”

Frank van Santvoort|12.02.23|03:14

LS

Uiteraard besef ik dat deze reactie losstaat van de betreffende dagkaart.

Echter, als betalende (weekend)reiziger erger ik me kapot dat conducteurs nauwelijks zichtbaar zijn in de trein: meer dan deuren openen en sluiten – om daarna in de 1e klas of bij de machinist te gaan zitten – is de werkwijze die ik al vele weekenden heb ervaren.

Er spoort dus zowel qua productontwikkeling als discipline duidelijk iets niet bij de NS!

Maak geen ex-politicus maar een ervaren vakman directeur!

Bunkamara Wich|12.02.23|23:27

Ik denk dat ns niet moet zoeken naar een oplossing tegen dit soort situaties, maar dat ze het reizen voor jongeren en scholieren beter moeten realiseren. Want het is simpelweg onbetaalbaar geworden, alle oude acties zijn definitief verdwenen en de prijzen zijn dit jaar nog erger gestegen. I.v.m geld uitgeven aan een oplossing voor zwartrijders, zou ik geld steken in een oplossing voor betaal baar reizen, daar bereiken ze veel meer mee. Minder zwart rijders en meer respect naar het personeel!

Bunkamara Wich|12.02.23|23:33

Ik sprak laats een oude dame in de trein, volwassenen durven niet naar de toilet omdat het qua hygiëne zo dusdanig ernstig is, dat ze bang zijn om een ziekte op te lopen. De eerste en 2de klas verschillen niet van elkaar zoals vroeger, voetbal fans maken extreem veel onrust in de avonden met regelmaat en hier is geen controle over. De treinen tochten verschrikkelijk, je hebt het meestal koud dan warm. Prullenbakken worden te weinig geleegd en het uitzicht naar buiten is slecht.

MrRoadrunner|15.06.23|19:58

Als servicemedewerker op Utrecht centraal hebben we ook dagelijks te maken met de zogenaamde poortjesspringers.
Vele jonge gasten die die respectloos of over de poortjes heen springen of keihard opentrappen.
Het probleem ligt mijns inziens aan het feit dat er nauwelijks nog controle is in de trein.
Tijdens mijn dagelijkse reis van Ede Wageningen naar Utrecht zie ik zelden nog een conducteur.
Ik denk dat de oplossing is: BOA terug aan de conducteur en stoppen met de online verkoop van tickets

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

NS neemt maatregelen tegen misbruik NS Dagkaart door zwartrijders | OVPro.nl
Fraude

NS neemt maatregelen tegen misbruik NS Dagkaart door zwartrijders

Conducteurs krijgen vaak te maken met intimidatie als zij zwartrijders aanspreken. Foto: ANP/Ramon van Flymen.

De Nederlandse Spoorwegen moeten dagelijks afrekenen met honderden zwartrijders die misbruik maken van de NS Dagkaart. Vakbond FNV vindt dat NS moet stoppen met de fraudegevoelige kaart, ook al omdat conducteurs bij controles worden bedreigd. NS-woordvoerder Oscar van Elferen kondigt maatregelen aan tegen de zwartrijders. 

Op sociale media worden op grote schaal “gratis” dagkaarten van de NS verspreid, blijkt uit onderzoek van het AD in besloten groepen op WhatsApp, Telegram en Instagram. In die groepen zijn grote aantallen jongere reizigers actief. Zij vragen elkaar om een qr-code van een dagkaart, waarmee zij op die bewuste dag gratis door de poortjes in de stations kunnen en zichzelf kunnen legitimeren in de trein.

Volgens de NS wordt met name gefraudeerd met de goedkope jongerendagkaarten van €7,95, die alleen als e-ticket verkrijgbaar zijn via de NS-app. De NS denkt dat mensen minder snel de dagkaart kopen van 60 euro om die vervolgens in een groep te delen. Het goedkope kaartje geldt alleen in de daluren voor jongeren van twaalf tot en met achttien jaar. “Het is hartstikke vervelend”, zegt NS-woordvoerder Oscar van Elferen tegen De Telegraaf. “We nemen er wel maatregelen tegen, maar welke precies, dat willen we niet prijsgeven. Je wil mensen niet wijzer maken dan nodig. De oplossingen liggen vooral op technisch gebied.”

Een dagkaart laten zien op een telefoon op basis van een screenshot is niet waterdicht. “Een e-ticket staat op naam, dan kan gevraagd worden naar je legitimatiebewijs en dan ben je erbij.” Dan volgt de gebruikelijke boete plus de kosten van de treinreis.”

Bij FNV-bestuurder Henri Janssen hebben zich vele conducteurs gemeld die te maken kregen met intimidatie en bedreigingen als gevolg van discussies die rondom de dagkaart ontstonden.

Lees ook:

Auteur: Sander van Vliet

Bron: ANP

Sander van Vliet is de vaste redacteur voor OVPro en werkt nauw samen met zusterpublicaties VerkeersNet en TaxiPro. Na de studies journalistiek en filosofie werkte hij in de sportjournalistiek. De Leidenaar ziet dat een goede en betrouwbare OV-sector onmisbaar is en houdt de lezer van OVPro graag op de hoogte van de laatste ontwikkelingen in de OV-wereld.

4 reacties op “NS neemt maatregelen tegen misbruik NS Dagkaart door zwartrijders”

Frank van Santvoort|12.02.23|03:14

LS

Uiteraard besef ik dat deze reactie losstaat van de betreffende dagkaart.

Echter, als betalende (weekend)reiziger erger ik me kapot dat conducteurs nauwelijks zichtbaar zijn in de trein: meer dan deuren openen en sluiten – om daarna in de 1e klas of bij de machinist te gaan zitten – is de werkwijze die ik al vele weekenden heb ervaren.

Er spoort dus zowel qua productontwikkeling als discipline duidelijk iets niet bij de NS!

Maak geen ex-politicus maar een ervaren vakman directeur!

Bunkamara Wich|12.02.23|23:27

Ik denk dat ns niet moet zoeken naar een oplossing tegen dit soort situaties, maar dat ze het reizen voor jongeren en scholieren beter moeten realiseren. Want het is simpelweg onbetaalbaar geworden, alle oude acties zijn definitief verdwenen en de prijzen zijn dit jaar nog erger gestegen. I.v.m geld uitgeven aan een oplossing voor zwartrijders, zou ik geld steken in een oplossing voor betaal baar reizen, daar bereiken ze veel meer mee. Minder zwart rijders en meer respect naar het personeel!

Bunkamara Wich|12.02.23|23:33

Ik sprak laats een oude dame in de trein, volwassenen durven niet naar de toilet omdat het qua hygiëne zo dusdanig ernstig is, dat ze bang zijn om een ziekte op te lopen. De eerste en 2de klas verschillen niet van elkaar zoals vroeger, voetbal fans maken extreem veel onrust in de avonden met regelmaat en hier is geen controle over. De treinen tochten verschrikkelijk, je hebt het meestal koud dan warm. Prullenbakken worden te weinig geleegd en het uitzicht naar buiten is slecht.

MrRoadrunner|15.06.23|19:58

Als servicemedewerker op Utrecht centraal hebben we ook dagelijks te maken met de zogenaamde poortjesspringers.
Vele jonge gasten die die respectloos of over de poortjes heen springen of keihard opentrappen.
Het probleem ligt mijns inziens aan het feit dat er nauwelijks nog controle is in de trein.
Tijdens mijn dagelijkse reis van Ede Wageningen naar Utrecht zie ik zelden nog een conducteur.
Ik denk dat de oplossing is: BOA terug aan de conducteur en stoppen met de online verkoop van tickets

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.