Verkeersleiding

Griekse treinramp met 32 doden mogelijk veroorzaakt door “fout in planning”

Twee treinen botsten op het spoor in Griekenland. Foto: ANP/Apostolis Domalis.

Zeer waarschijnlijk heeft een fout in de planning bij de treinverkeersleiding een treinongeluk veroorzaakt in het noorden van Griekenland. Dat melden Griekse media. Een passagierstrein botste bij Larissa op een goederentrein. Er zijn 32 mensen om het leven gekomen en er raakten 85 passagiers gewond, waarvan 25 ernstig. 

Vijf uur na de treinramp in Griekenland werken reddingswerkers nog hard door om mensen uit de trein te halen. Bij de botsing kwamen volgens officiële cijfers tot nu toe 32 mensen om het leven, maar de reddingswerkers zeggen tegen de Griekse televisie dat ze naast overlevenden ook nog doden uit het voertuig halen. Er waren ruim 350 passagiers aan boord in de passagierstrein, meldt de Griekse omroep SKAI. 250 mensen kwamen met de schrik vrij.

Getuigen zeggen tegen Sky News dat beide treinen “volledig verwoest” zijn. Van de voorste twee wagons van de passagierstrein is volgens de regionale gouverneur zo weinig over dat die “niet meer zichtbaar” zijn.

Meerdere rijtuigen zijn ontspoord en in brand gevlogen. Reddingswerkers maken gebruik van kranen en ander zwaar materieel om de wagons op te tillen en te zoeken naar overlevenden en slachtoffers. Door de brand hingen dikke rookwolken boven de treinen. De brandweer rukte uit met zeventien wagens en in de ochtend is op beelden geen brand meer te zien.

Grote knal

“We hoorden een grote knal. Het waren tien seconden als in een nachtmerrie”, zei een 28-jarige Griek die kon ontsnappen uit de wrakstukken. Zo’n 250 passagiers zijn met bussen geëvacueerd naar Thessaloniki.

Het is nog onduidelijk hoe het ongeluk tussen een vrachttrein en een passagierstrein met ruim 350 mensen aan boord precies heeft kunnen gebeuren. Er was wel een dubbel spoor op het traject van de botsing, maar daar maakten de twee treinen geen gebruik van. Het lijkt erop dat er een menselijke fout is gemaakt bij de verkeersleiding, waardoor ze op hetzelfde spoor op elkaar botsten.

Een werknemer van het Griekse spoor zegt tegen de krant Kathimerini dat er al langer problemen zijn met de veiligheidsmaatregelen die dit soort ongelukken hadden moeten voorkomen. Hij zegt dat de automatische seinen al een tijd niet werken en dat de veiligheid dus alleen door mensen moet worden gecontroleerd. Vakbonden zouden al sinds 2018 vragen om een nieuw bedieningssysteem.

Ontslag Griekse minister

Premier Mark Rutte noemt het treinongeluk in Griekenland “verschrikkelijk” nieuws. Hij heeft de Griekse premier Kyriakos Mitsotakis laten weten mee te leven en “hem en de Griekse bevolking veel sterkte gewenst”, twittert Rutte. “Mijn gedachten zijn bij alle slachtoffers en hun nabestaanden.”

De Griekse transportminister Kostas Karamanlis heeft zijn ontslag ingediend vanwege het zeer dodelijke treinongeval in het land. Opstappen is volgens Karamanlis “het minste wat hij kan doen ter nagedachtenis van de slachtoffers”. De politicus laat in een verklaring weten dat hij verantwoordelijkheid neemt voor het “langdurig falen” van de staat. Een werknemer van het Griekse spoor zegt tegen de krant Kathimerini dat er al langer problemen zijn met de veiligheidsmaatregelen die dit soort ongelukken hadden moeten voorkomen.

Het traject tussen Athene en Thessaloniki, waarop het ongeluk gebeurde, is de afgelopen jaren gemoderniseerd. De Griekse spoorwegen worden geëxploiteerd door het Italiaanse staatsspoorbedrijf Ferrovie dello Stato Italiane (FS). Spoorwegwerkers zeiden op de Griekse omroep Real FM dat er ondanks de modernisering flinke problemen waren met de elektrische coördinatie van de verkeersleiding.

Lees ook:

Onderwerpen: , ,

Auteur: Sander Van Vliet

Bron: ANP

1 reactie op “Griekse treinramp met 32 doden mogelijk veroorzaakt door “fout in planning””

Teko Salverda|02.03.23|12:15

Wat mij opvalt is dat bij allerlei incidenten een ‘schuldige’ wordt gezocht. In de luchtvaart ligt de nadruk veeleer in het ontdekken van de achtergronden (systeemfouten, overbelasting personeel e.d.) en hoe dergelijk ongerief in de toekomst kan worden voorkomen.