kunstburcht

ProRail ziet toename: “Op 40 locaties dassen bij en onder het spoor”

Dassen ontregelen het treinverkeer op verschillende plekken in Nederland. Foto: Unsplash/Vincent van Zalinge.

In navolging op de verstoringen in het treinverkeer in Friesland en Brabant door dassenpopulaties, meldt spoorbeheerder ProRail dat er op veertig locaties dassen bij en onder het spoor zitten. Volgens een woordvoerder is dat al jaren bekend en worden deze plekken nauwlettend in de gaten gehouden. Reizigersorganisatie Rover wil dat de dassen die zorgen voor problemen in het treinverkeer direct worden verplaatst.

Het treinverkeer tussen Den Bosch en Boxtel ligt sinds dinsdag stil als gevolg van dassenburchten bij Esch. ProRail vreest dat het spoor kan verzakken door de toegenomen activiteit van de dassen op deze plek. In Molkwerum ligt het treinverkeer al langer stil vanwege de dassen, die een beschermde diersoort zijn en daardoor niet zomaar kunnen worden verplaatst of weggejaagd.

Spoorbeheerder ProRail moet hiervoor met spoed een ontheffing krijgen, zegt Rover in een reactie op berichten. “De Flora- en Faunawet biedt voor dringende redenen wel de mogelijkheid voor een ontheffing voor het verplaatsen en verstoren van dassen”, zegt Rover. “Nu twee spoorlijnen zijn ondergraven en het treinverkeer daar is stilgelegd is deze dringende reden zeker aanwezig.”

Maand geen treinen

Rover wil dat ProRail in het vervolg voorkomt dat dassen bij en onder het spoor terechtkomen. “Met een generieke ontheffing zou ProRail preventieve maatregelen mogen nemen, zoals het plaatsen van rasters. Maar dat moet wel gebeuren voordat dassen zich definitief op een locatie vestigen.”

ProRail verwacht voor het verplaatsen van de dassen in Molkwerum woensdag of donderdag toestemming te krijgen. De spoorbeheerder begon hier afgelopen zondag met de bouw van een kunstburcht. De dieren moeten de komende tijd hun huidige onderkomen verlaten, waarbij gebruik wordt gemaakt van ontmoedigingsmaatregelen zoals geursporen en licht en geluid. De woordvoerder verwacht dat het hele proces, inclusief herstel van het spoor en het plaatsen van kilometers aan hekwerk in de grond om te voorkomen dat de dieren terugkeren, meer dan een maand gaat duren.

Ook voor de verhuizing van de dassen in Esch heeft ProRail dinsdagavond een vergunning aangevraagd. “Maar voordat er weer treinen over het spoor kunnen rijden, zijn we zomaar een aantal weken verder”, zegt de spoorbeheerder.

Overvolle treinen

Rover benadrukt dat de NS extra treinen moeten inzetten op de omreisroute tussen Den Bosch en Eindhoven. Volgens de organisatie moeten reizigers in Brabant nu overstappen in zowel Den Bosch als Tilburg. Rover vraagt de NS te kijken naar andere oplossingen, zoals tijdelijke Intercity-verbindingen tussen Utrecht en Tilburg en extra Intercity’s tussen Eindhoven, Tilburg en Breda.

NS zet, voor zover mogelijk, in de spits langere en extra treinen in. “We zien dat het goed gaat op dit druk bereden traject”, zegt een NS-woordvoerder. De extra reistijd bedraagt gemiddeld tussen een halfuur en een uur. Er worden ook bussen ingezet, die vooral interessant zullen zijn voor mensen die naar Vught gaan. “Maar het is altijd beter om in een trein dan met een bus vervoerd te worden. In een bus kunnen minder mensen, met een trein voorkom je dat je moet wachten.” Reizigers krijgen het advies in de reisplanner te kijken. “Die extra treinen die nu rijden kennen mensen niet. Het is slim in de reisplanner te kijken, want daar staan ze wel in.”

Lees ook:

Auteur: Sander van Vliet

Bron: ANP

Sander van Vliet is de vaste redacteur voor OVPro en werkt nauw samen met zusterpublicaties VerkeersNet en TaxiPro. Na de studies journalistiek en filosofie werkte hij in de sportjournalistiek. De Leidenaar ziet dat een goede en betrouwbare OV-sector onmisbaar is en houdt de lezer van OVPro graag op de hoogte van de laatste ontwikkelingen in de OV-wereld.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

ProRail ziet toename: “Op 40 locaties dassen bij en onder het spoor” | OVPro.nl
kunstburcht

ProRail ziet toename: “Op 40 locaties dassen bij en onder het spoor”

Dassen ontregelen het treinverkeer op verschillende plekken in Nederland. Foto: Unsplash/Vincent van Zalinge.

In navolging op de verstoringen in het treinverkeer in Friesland en Brabant door dassenpopulaties, meldt spoorbeheerder ProRail dat er op veertig locaties dassen bij en onder het spoor zitten. Volgens een woordvoerder is dat al jaren bekend en worden deze plekken nauwlettend in de gaten gehouden. Reizigersorganisatie Rover wil dat de dassen die zorgen voor problemen in het treinverkeer direct worden verplaatst.

Het treinverkeer tussen Den Bosch en Boxtel ligt sinds dinsdag stil als gevolg van dassenburchten bij Esch. ProRail vreest dat het spoor kan verzakken door de toegenomen activiteit van de dassen op deze plek. In Molkwerum ligt het treinverkeer al langer stil vanwege de dassen, die een beschermde diersoort zijn en daardoor niet zomaar kunnen worden verplaatst of weggejaagd.

Spoorbeheerder ProRail moet hiervoor met spoed een ontheffing krijgen, zegt Rover in een reactie op berichten. “De Flora- en Faunawet biedt voor dringende redenen wel de mogelijkheid voor een ontheffing voor het verplaatsen en verstoren van dassen”, zegt Rover. “Nu twee spoorlijnen zijn ondergraven en het treinverkeer daar is stilgelegd is deze dringende reden zeker aanwezig.”

Maand geen treinen

Rover wil dat ProRail in het vervolg voorkomt dat dassen bij en onder het spoor terechtkomen. “Met een generieke ontheffing zou ProRail preventieve maatregelen mogen nemen, zoals het plaatsen van rasters. Maar dat moet wel gebeuren voordat dassen zich definitief op een locatie vestigen.”

ProRail verwacht voor het verplaatsen van de dassen in Molkwerum woensdag of donderdag toestemming te krijgen. De spoorbeheerder begon hier afgelopen zondag met de bouw van een kunstburcht. De dieren moeten de komende tijd hun huidige onderkomen verlaten, waarbij gebruik wordt gemaakt van ontmoedigingsmaatregelen zoals geursporen en licht en geluid. De woordvoerder verwacht dat het hele proces, inclusief herstel van het spoor en het plaatsen van kilometers aan hekwerk in de grond om te voorkomen dat de dieren terugkeren, meer dan een maand gaat duren.

Ook voor de verhuizing van de dassen in Esch heeft ProRail dinsdagavond een vergunning aangevraagd. “Maar voordat er weer treinen over het spoor kunnen rijden, zijn we zomaar een aantal weken verder”, zegt de spoorbeheerder.

Overvolle treinen

Rover benadrukt dat de NS extra treinen moeten inzetten op de omreisroute tussen Den Bosch en Eindhoven. Volgens de organisatie moeten reizigers in Brabant nu overstappen in zowel Den Bosch als Tilburg. Rover vraagt de NS te kijken naar andere oplossingen, zoals tijdelijke Intercity-verbindingen tussen Utrecht en Tilburg en extra Intercity’s tussen Eindhoven, Tilburg en Breda.

NS zet, voor zover mogelijk, in de spits langere en extra treinen in. “We zien dat het goed gaat op dit druk bereden traject”, zegt een NS-woordvoerder. De extra reistijd bedraagt gemiddeld tussen een halfuur en een uur. Er worden ook bussen ingezet, die vooral interessant zullen zijn voor mensen die naar Vught gaan. “Maar het is altijd beter om in een trein dan met een bus vervoerd te worden. In een bus kunnen minder mensen, met een trein voorkom je dat je moet wachten.” Reizigers krijgen het advies in de reisplanner te kijken. “Die extra treinen die nu rijden kennen mensen niet. Het is slim in de reisplanner te kijken, want daar staan ze wel in.”

Lees ook:

Auteur: Sander van Vliet

Bron: ANP

Sander van Vliet is de vaste redacteur voor OVPro en werkt nauw samen met zusterpublicaties VerkeersNet en TaxiPro. Na de studies journalistiek en filosofie werkte hij in de sportjournalistiek. De Leidenaar ziet dat een goede en betrouwbare OV-sector onmisbaar is en houdt de lezer van OVPro graag op de hoogte van de laatste ontwikkelingen in de OV-wereld.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.