DEUTSCHLANDTICKET

Onbeperkt met Duits regionaal ov: verkoop 49-euro ticket gestart

Reizigers in Duitsland voerden afgelopen zomer actie voor het blijven van het 9-euro ticket. Foto: Flickr.

Het nieuwe ticket voor het openbaar vervoer in Duitsland is in de verkoop. Het zogeheten Deutschlandticket kost 49 euro per maand en kan worden gebruikt in regionale treinen, stoptreinen en andere vormen van lokaal openbaar vervoer. Het initiatief volgt op het succesvolle ticket van 9 euro dat afgelopen zomer verkrijgbaar was. Het ticket kan vanaf 1 mei worden gebruikt.

Het Deutschlandticket komt beschikbaar in de vorm van een abonnement dat 49 euro per maand gaat kosten. Het abonnement heeft geen vaste einddatum, maar is maandelijks opzegbaar. Het kan online, in de reiscentra van Deutsche Bahn of via de applicatie DB Navigator worden gekocht. Het kaartje van 49 euro is alleen geldig in de tweede klas. Kinderen vanaf 6 jaar hebben ook een kaartje nodig.

Of reizigers een fiets mogen meenemen in het openbaar vervoer hangt af van de regels die gelden in de tariefzone waar de reiziger het kaartje gaat gebruiken. Afgelopen juni leidde de invoering van het 9-eurokaartje in sommige gebieden tot overvolle treinen. Dit was deels te wijten aan het aantal mensen dat hun fiets meenamen.

Ook houders van een abonnement voor lokaal vervoer kunnen profiteren van de invoering van het Deutschland-ticket. Volgens spoorbeheerder Deutsche Bahn zijn de meesten al geïnformeerd over een aanbod om via de app over te stappen. Houders van de zogeheten BahnCard 100 kunnen hun abonnement gebruiken als Deutschlandticket.

Succes 9-euro ticket

Het Deutschlandticket is al enige tijd in de maak. Na het succes van het 9-eurokaartje voor gebruik in juni, juli of augustus, waarvan er 52 miljoen werden verkocht, was het voor de beleidsmakers duidelijk dat er een vervolgcampagne moest komen. Staats- en federale ambtenaren mikten oorspronkelijk op een startdatum vóór eind 2022, maar raakten in conflict over de financiering van het nieuwe initiatief van 3 miljard euro. Dit bedrag zou gelijk verdeeld worden tussen de federale overheid en de deelstaten. Mocht het plan tot hogere kosten leiden, dan wilden de deelstaten van Berlijn de verzekering dat er snel over de financiering zal worden gesproken. De regering heeft daartoe eerder in maart toezeggingen gedaan.

Het ticket moet Duitsland helpen om in 2025 klimaatneutraal te zijn. Het 9-eurokaartje voorkwam ongeveer 1,8 miljoen ton uitstoot volgens de Duitse vervoersbedrijvenvereniging.

Sterke reizigersgroei

Het tijdelijke goedkope treinkaartje leidde afgelopen zomer ook tot een enorme toename aan reizigers. In totaal maakten in 2022 ongeveer 2 miljard reizigers gebruik van Deutsche Bahn, een stijging van 40 procent vergeleken met 2021 toen er nog allerlei coronabeperkingen golden. Met name bij het langeafstandsvervoer was flinke groei te zien van de passagiersaantallen. “Met het einde van de coronapandemie zijn de gasten weer snel teruggekeerd”, stelt Deutsche Bahn dan ook. In 2019 ging het nog om 2,6 miljard treinreizigers in Duitsland voor het bedrijf.

Ook in Nederland liggen plannen om een dergelijk ‘klimaatticket’ aan te bieden. Staatssecretaris Vivianne Heijnen zei onlangs in een commissiedebat over het openbaar vervoer dat het ministerie samen met de vervoerders zal kijken naar “het draagvlak voor een klimaatticket”. Ook zal Heijnen de kosten en de haalbaarheid onderzoeken.

Lees ook:

Auteur: Sander Van Vliet