NS treinen
Declaratie

Actiegroep stelt NS ultimatum: ‘Vergoed gestrande reizigers’

Twee NS Intercity-treinen staan aan het perron op Rotterdam Centraal. Flickr

Actiegroep De Maatschappij Voor Beter OV heeft de NS een ultimatum gesteld. Reizigers die door treinuitval tussen Rotterdam en Dordrecht waren gestrand moeten hun declaratie voor vrijdagmiddag 12.00 uur gehonoreerd zien. Dat schrijft de actiegroep op hun website.

‘Reizigers, die afgelopen zondagavond zijn gestrand doordat de NS geen vervangende bussen inzette terwijl werkzaamheden waren uitgelopen, kregen te horen dat ze zelf maar een taxi moesten regelen en de kosten hiervoor konden declareren. Nu blijkt dat de NS weigert om de gemaakte kosten te vergoeden’, schrijft De Maatschappij Voor Beter OV in een statement. De oorzaak van de spoorhinder zijn uitgelopen werkzaamheden in de Barendrechttunnel.

De NS gaf eerder aan dat gemaakte taxikosten gedeclareerd kunnen worden. Toch ondervinden reizigers hier problemen mee zo valt op Twitter te lezen. Volgens de spoorwegmaatschappij gaat het om ’te hoge’ declaratiekosten die niet zo maar afgehandeld kunnen worden.

Vrienden en familie

Dat roept frustratie op bij reizigers en ook de actiegroep De Maatschappij Voor Beter OV. ‘Wij verlangen dat alle reizigers die wegens de uitgelopen werkzaamheden taxikosten hebben gedeclareerd, hun declaratie voor morgen rond het middaguur gehonoreerd zien. Dit geldt ook voor mensen die zich door vrienden of familieleden per auto hebben laten ophalen; hiervoor is een bedrag van 21 cent per gereden kilometer redelijk; dit bedrag wordt door de belastingdienst gehanteerd als standaardvergoeding voor autokosten’, besluit de actiegroep beklag.

Wat de actiegroep gaat doen als het ultimatum verstrijkt, is niet bekend.

Lees ook:

Auteur: Merijn van Merrienboer

Merijn van Merrienboer is de vaste redacteur van OVPro.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Actiegroep stelt NS ultimatum: ‘Vergoed gestrande reizigers’ | OVPro.nl