
Provinciale Staten
Limburg overweegt opnieuw hogere uitgaven voor Maaslijn
Arriva rijdt tot in ieder geval 2024 met dieseltreinen op de Maaslijn. Foto: ProMedia.
De provincie Limburg lijkt opnieuw extra geld bij te gaan leggen voor de veelbesproken Maaslijn. In de Provinciale Staten van Limburg was vrijdag een meerderheid voor een voorstel daartoe. Wel uitten Statenleden onvrede over het feit dat nog steeds niet duidelijk is of het Rijk meer gaat meebetalen.
Verder lezen?
U hebt het maximumaantal gratis artikelen bereikt voor deze maand. U kunt een abonnement nemen om verder te lezen.
De kosten lopen op. In de jaren 80 zou verdubbeling en elektrificatie 250 miljoen gulden hebben gekost, ofwel 115 miljoen Euro. Nu kost elektrificatie en een paar hele kleine stukjes dubbelspoor minstens het drievoudige. Infrabel kan elektrificeren voor 1,2 miljoen per km, dus zou pure elektrificatie voor de Maaslijn onder de 100 miljoen komen, maar voor dat bedrag komt ProRail niet naar Limburg afzakken
Dus zo snel mogelijk in gang zetten, want hoe langer dit wordt uitgesteld, hoe duurder het wordt. En de reiziger blijft de dupe, terwijl men vrolijk verder blijft vergaderen.
Gebruik de vertraging om het 2 scenario’s van batterijtreinen uit te werken:
– wel de spoorverdubbeling (dit zijn maar een paar stukjes)+ geen elektrificatie (moet makkelijk te achterhalen zijn obv uitsplitsing huidige ontwerpen)
– volledige spoorverdubbeling (kan gemaakt worden obv extrapolatie) + geen elektrificatie