Spoor bij Houten in de sneeuw (foto: NS)
Storingen

Nooddienstregeling bij extreem winterweer

Spoor bij Houten in de sneeuw. Foto: NS NS

Een nieuwe nooddienstregeling moet ervoor zorgen dat bij extreem winters weer toch treinen kunnen blijven rijden. Dat meldt de NS vrijdagochtend, die de dienstregeling samen met spoorbeheerder ProRail en regionale vervoerders maakte om het spoor bereikbaar te houden bij winterse omstandigheden.

De dienstregeling kan bij winters weer zowel op landelijk als regionaal niveau worden aangepast. Daarmee moet meer ruimte ontstaan om problemen op het spoor snel op te lossen.

Voorheen konden bij extreem winters weer geen treinen rijden. Met de speciale nooddienstregeling moet nu 15 procent van alle treinen van alle vervoerders blijven rijden. De bedoeling is dat daarmee reizigers met een cruciaal beroep toch op hun bestemming kunnen komen, terwijl alle andere treinreizigers dan de oproep krijgen niet met de trein te reizen.

Storingsploeg

Als de nooddienstregeling van kracht is, wordt 92 procent van de wissels, die bij zwaar winters weer kunnen gaan vastzitten, buiten gebruik gesteld. De overige 8 procent van de wissels, ruim vijfhonderd stuks, moeten storingsploegen van ProRail beschikbaar houden.

De NS laat in dit plan sprinters rijden en regionale vervoerders stoptreinen. Voor het goederenvervoer blijven drie trajecten beschikbaar, internationaal treinverkeer kan dan niet rijden. De beslissing om deze dienstregeling in te zetten wordt een dag van tevoren genomen.

Er was al een winterdienstregeling, zegt een woordvoerder van de NS. Als het in heel Nederland gaat sneeuwen of vriezen, kan een dag van tevoren worden besloten de dienstregeling uit voorzorg aan te passen. Hierbij wordt 55 procent van de wissels buiten gebruik gesteld. Met deze dienstregeling moet 93 procent van de reizigers op hun bestemming kunnen komen.

Winterdienstregeling

Als zich alleen in een bepaalde regio winters weer voordoet, kan op de dag zelf worden besloten daar minder treinen te laten rijden. “Nieuw is hier dat we ook in de regio een speciale dienstregeling kunnen inzetten bij zwaar winters weer”, aldus de NS. “De regio koppelen we dan los van de landelijke winterdienstregeling. Waar dat kan, rijden in de losgekoppelde regio dan nog treinen.”

Er is ook een nieuwe opstartdienstregeling, die er als het beter weer wordt voor moet zorgen dat de NS stap voor stap weer sprinters kan laten rijden volgens de reguliere dienstregeling. Ook regionale vervoerders kunnen de dienstregeling dan weer opstarten.

Lees ook: 

Auteur: Merijn van Merrienboer

Bron: ANP

Merijn van Merrienboer is de vaste redacteur van OVPro.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Nooddienstregeling bij extreem winterweer | OVPro.nl
Spoor bij Houten in de sneeuw (foto: NS)
Storingen

Nooddienstregeling bij extreem winterweer

Spoor bij Houten in de sneeuw. Foto: NS NS

Een nieuwe nooddienstregeling moet ervoor zorgen dat bij extreem winters weer toch treinen kunnen blijven rijden. Dat meldt de NS vrijdagochtend, die de dienstregeling samen met spoorbeheerder ProRail en regionale vervoerders maakte om het spoor bereikbaar te houden bij winterse omstandigheden.

De dienstregeling kan bij winters weer zowel op landelijk als regionaal niveau worden aangepast. Daarmee moet meer ruimte ontstaan om problemen op het spoor snel op te lossen.

Voorheen konden bij extreem winters weer geen treinen rijden. Met de speciale nooddienstregeling moet nu 15 procent van alle treinen van alle vervoerders blijven rijden. De bedoeling is dat daarmee reizigers met een cruciaal beroep toch op hun bestemming kunnen komen, terwijl alle andere treinreizigers dan de oproep krijgen niet met de trein te reizen.

Storingsploeg

Als de nooddienstregeling van kracht is, wordt 92 procent van de wissels, die bij zwaar winters weer kunnen gaan vastzitten, buiten gebruik gesteld. De overige 8 procent van de wissels, ruim vijfhonderd stuks, moeten storingsploegen van ProRail beschikbaar houden.

De NS laat in dit plan sprinters rijden en regionale vervoerders stoptreinen. Voor het goederenvervoer blijven drie trajecten beschikbaar, internationaal treinverkeer kan dan niet rijden. De beslissing om deze dienstregeling in te zetten wordt een dag van tevoren genomen.

Er was al een winterdienstregeling, zegt een woordvoerder van de NS. Als het in heel Nederland gaat sneeuwen of vriezen, kan een dag van tevoren worden besloten de dienstregeling uit voorzorg aan te passen. Hierbij wordt 55 procent van de wissels buiten gebruik gesteld. Met deze dienstregeling moet 93 procent van de reizigers op hun bestemming kunnen komen.

Winterdienstregeling

Als zich alleen in een bepaalde regio winters weer voordoet, kan op de dag zelf worden besloten daar minder treinen te laten rijden. “Nieuw is hier dat we ook in de regio een speciale dienstregeling kunnen inzetten bij zwaar winters weer”, aldus de NS. “De regio koppelen we dan los van de landelijke winterdienstregeling. Waar dat kan, rijden in de losgekoppelde regio dan nog treinen.”

Er is ook een nieuwe opstartdienstregeling, die er als het beter weer wordt voor moet zorgen dat de NS stap voor stap weer sprinters kan laten rijden volgens de reguliere dienstregeling. Ook regionale vervoerders kunnen de dienstregeling dan weer opstarten.

Lees ook: 

Auteur: Merijn van Merrienboer

Bron: ANP

Merijn van Merrienboer is de vaste redacteur van OVPro.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.