LNG-prijs

Veerboot naar Terschelling en Vlieland fors duurder door hoge brandstofprijzen

LNG-schip Willem Barentsz van rederij Doeksen. Foto: rederij Doeksen.

Staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat Vivianne Heijnen stemt in de met het voorstel van rederij Doeksen om een brandstoftoeslag aan de prijs van een kaartje toe te voegen. Eilandbewoners krijgen een minder hoge toeslag dan toeristen. Dat blijkt uit de beantwoording van Kamervragen van VVD-Kamerleden Harry Bevers en Fahid Minhas over de voorgestelde prijsstijging.

De gemeenteraad van Terschelling diende eind september nog een motie in om de voorgestelde prijsstijging terug te draaien. Rederij Doeksen zit in zwaar weer wegens de stijgende energieprijzen en stelde toentertijd een stijging van 16 procent voor op kaartjes. Dat zou neerkomen op een stijging van 4,75 euro per persoon.

Inmiddels heeft Heijnen ingestemd met de tijdelijke brandstoftoeslag. De toeslag voor eilandbewoners is 4,5 procent. Voor overige passagiers zonder auto is dat 16,5 procent. Overige passagiers met auto betalen het meeste. Zij krijgen te maken met een brandstoftoeslag van 20,5 procent.

Naast deze brandstoftoeslag worden alle kaartjes ook nog duurder met de standaard tarief-index van 2,6 procent. Eilandbewoners krijgen te maken met een kaartje dat totaal 7 procent duurder is. Volgens Heijnen is het vervelend, maar zijn de gevolgen voor mensen die afhankelijk zijn van het vervoer van en naar de Waddeneilanden beperkt. “De prijsstijging is vergelijkbaar met de stijging die onlangs is aangekondigd door vervoerders van het regionale OV.” De stijging gaat per 2023 in en geldt in principe voor een jaar.

LNG

De veerboten van rederij Doeksen varen op vloeibaar aardgas. Doeksen heeft recent juist geïnvesteerd in duurzame nieuwe veerboten die op LNG varen. “Maatregelen zijn onvermijdelijk en dat is wrang”, laat de rederij weten. In vergelijking met 1 januari is de prijs van LNG met maar liefst 400 procent gestegen.

“De enorm hoge brandstofprijzen treffen het bedrijf hard.” Om de toeslag te drukken, zet Doeksen al een tijd andere schepen in die varen op biodiesel. Daarnaast varen de LNG-schepen minder hard. De vaartijd is van 1 uur en 50 minuten naar 2 uur gegaan.

Verduurzamen

In de beantwoording van de Kamervragen gaat Heijnen ook kort in op de verduurzaming van de veerboot tussen Terschelling en Vlieland. “Rederij Doeksen is de mogelijkheid aan het onderzoeken om in de toekomst deels op niet fossiele brandstoffen te varen. Met name wordt gekeken naar de optie om gedeeltelijk elektrisch te varen.”

“Ik ben van mening dat verduurzaming van de bereikbaarheid van de Waddeneilanden een belangrijke ontwikkeling is. Duurzame bereikbaarheid van de Waddenveren is binnen het Rijk op meerdere plaatsen belegd, waaronder de Agenda voor het Waddengebied 2050. De huidige concessies lopen tot 2029. De nieuwe concessies bieden een goede kans om duurzaamheidsdoelstellingen van de overheid te vertalen in concrete concessievereisten”, besluit Heijnen.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve jaaraanbieding: € 7,50 i.p.v. € 10,50. 

Bekijk de aanbieding

Auteur: Sander van Vliet

Sander van Vliet is de vaste redacteur voor OVPro en werkt nauw samen met zusterpublicaties VerkeersNet en TaxiPro. Na de studies journalistiek en filosofie werkte hij in de sportjournalistiek. De Leidenaar ziet dat een goede en betrouwbare OV-sector onmisbaar is en houdt de lezer van OVPro graag op de hoogte van de laatste ontwikkelingen in de OV-wereld.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.