Overvolle bussen

Delft krijgt duurzame waterbus: “We zijn stiekem heel trots”

Initiatiefnemers Kees Schonebaum (midden) en Tomas te Velde (rechts) zijn dolblij met de doorgang van de Delftse waterbus.Foto: Kees Schonebaum.

Elke dag komen bijna 5.000 studenten aan op station Delft CS. Deze groep verplaatst zich door de drukke straten van de binnenstad op weg naar de universiteit. De oplossing voor de dichtgeslibde binnenstad kan soms heel makkelijk zijn: het water. De Schie stroomt in Delft recht door het centrum richting de campus. Initiatiefnemer Kees Schonebaum zag zijn kans schoon. Na een succesvolle pilot gaat de waterbus vanaf 1 juli 2023 dagelijks varen. “We zijn stiekem heel erg trots”, zegt Schonebaum enthousiast.

Het project heeft wel wat voeten in de aarde gehad. Initiatiefnemers Schonebaum en Tomas te Velde hebben zich hard gemaakt voor een waterbus. De twee heren zagen de mobiliteitsproblemen in Delft met lede ogen aan. “Tegenwoordig is er veel druk op de steden, en nog meer druk op de weg”, vertelt Schonebaum. “In Delft is dat niet anders.”

In Delft rijden bussen van EBS rond. Schonebaum ziet de nieuwe waterbus echter niet als alternatief voor die bus. “Aan de westzijde van De Schie is er geen OV tussen het spoor en het water. Aan de oostzijde rijden er wel bussen, maar zijn de afstanden van het bestaande OV naar veel dicht bij het water gelegen locaties vaak groot. Daarnaast is het openbaar vervoer op drukkere tijden vaak overvol en ontstaan er wachttijden. De waterbus is wat dat betreft echt een zinvolle toevoeging.”

Rondje van veertig minuten

“De elektrische waterbus zal een rondje varen van veertig minuten met zes stops. De eerste halte is pal voor het NS-station. In de spits zullen twee boten varen, en buiten de spits om blijft één boot als waterbus varen.” De andere boot kunnen mensen huren en wordt beschikbaar gesteld voor arrangementen. “Ik denk dan aan een soort hop-on hop-off principe met een gids die leuke dingen vertelt over de stad. Dat komt alleen later, eerst willen we de waterbus goed laten varen.”

De waterbus zal vanaf NS-station Delft De Schie afvaren naar de campus. Foto: Waterbusdelft.

In februari werd de waterbus getest, met enthousiaste reacties als gevolg. “Sommige mensen willen maar een ding: chagrijnig op hun telefoon staren en op hun bestemming aankomen. Dat vinden wij goed, maar we proberen op de boot juist gezelligheid te creëren. Dat mensen goed de ruimte hebben om te zitten en te praten. Vooral de internationale studenten waren daar erg enthousiast over.”

EBS reageert positief

Voordat de pilot doorgezet kon worden, moesten Schonebaum en Te Velde goedkeuring krijgen van verschillende overheidsinstanties. “We zijn eerst naar gemeente Delft gestapt, maar het openbaar vervoer gaat natuurlijk in concessies in Nederland. Daarom moesten we aankloppen bij de Metropoolregio MRDH.” EBS heeft de concessie in Delft, maar die hadden helemaal geen bezwaar, integendeel. “Zij vonden het een leuk idee. En zo kregen wij toestemming om onze waterbus te exploiteren.”

De waterbus is ruim 14 meter lang, alleen met de hoogte is iets interessants aan de hand. “Onderweg op De Schie ligt een hele brug van slechts 1.30 meter hoog. We hebben het voor elkaar gekregen om het dak automatisch te kunnen laten zakken. De schipper stopt dan voor de brug en vraagt de reizigers te gaan zitten. Het dak schuift vervolgens naar beneden en de boot kan de tocht vervolgen. Dat was wel echt een gamechanger.”

De financiering voor de waterbus komt uit eigen zak, gecombineerd met een lening bij de bank. Schonebaum verwacht zeker dat mensen de waterbus zullen gebruiken. “Gebruikers kunnen betalen met een betaalpas, net zoals het andere openbaar vervoer in Delft. Alleen voor de studenten met een OV-abonnement moeten we nog een oplossing vinden.”

Voor die oplossing heeft Schonebaum nog ruim een half jaar. Tot die tijd gaan de boten- en steigerbouwers hard aan de slag. “Ze staan beiden te trappelen om aan de slag te mogen.”

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve jaaraanbieding: € 7,50 i.p.v. € 10,50. 

Bekijk de aanbieding

Auteur: Sander van Vliet

Sander van Vliet is de vaste redacteur voor OVPro en werkt nauw samen met zusterpublicaties VerkeersNet en TaxiPro. Na de studies journalistiek en filosofie werkte hij in de sportjournalistiek. De Leidenaar ziet dat een goede en betrouwbare OV-sector onmisbaar is en houdt de lezer van OVPro graag op de hoogte van de laatste ontwikkelingen in de OV-wereld.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.