NS: geen treinen gesloopt die materieeltekort hadden opgelost

NS ontkent dat er eind 2015 Mat ’64-treinstellen zijn gesloopt, die ingezet hadden kunnen worden om de drukte in de treinen vanwege materieeltekort op te lossen. “Alle treinen die we langer konden laten rijden, hebben we ook laten rijden”, vertelt NS-woordvoerder Erik Kroeze. Daarmee weerlegt de spoorvervoerder een artikel van NU.nl, waarin wordt geschreven dat in het najaar van 2015 38 van de 43 Mat ’64-treinen zouden zijn gesloopt.

Staatssecretaris Sharon Dijksma van Infrastructuur en Milieu eiste eind 2015 dat de spoorvervoerder alles uit de kast zou halen, om ervoor te zorgen dat de reiziger met een zo minimaal mogelijke overlast zou worden geconfronteerd. De spoorvervoerder wist op dat moment al dat hij in 2016 te maken zou krijgen met materieelkrapte door de aantrekkende economie, de onttrekkingen van verschillende voertuigen door het wegvallen van de Fyra, het behoud en de uitbreiding van de OV-studentenkaart en de uitstroom van de Mat ’64.

 Rijvaardige voertuigen

De spoorvervoerder nam daarom verschillende maatregelen, waaronder de langere inzet van de nog rijvaardige Mat ’64-treinen. NU.nl zegt op basis van documenten van de Inspectie voor Leefomgeving en Transport (ILT) dat er op 16 november 2015 38 Mat ’64-treinstellen zijn gesloopt, terwijl er in totaal 43 treinstellen actief waren op het spoor. Dit zou volgens NU.nl hebben betekend dat er slechts vijf treinstellen beschikbaar waren om deze drukte op te vangen.

NS reageert vol verbazing op deze cijfers. “Dit strookt niet met wat wij gedaan hebben”, vertelt Kroeze. “Om de drukte op te vangen hebben wij de uitfasering van de Mat ’64-treinstellen vertraagd, zodat we zoveel mogelijk materieel konden inzetten. We hadden nog 16 rijvaardige Mat ’64-treinen met 2 bakken, dus in totaal 32 bakken. Dit zorgde voor 3200 vervoersplaatsen. Dat is ook precies zoals het in alle stukken staat.”

Kamerleden

Verschillende Tweede Kamerleden zijn ook verbaasd over het nieuws. CDA-lid Martijn van Helvert zegt mondelinge vragen te gaan stellen hierover aan Dijksma. “Het lijkt er nu op dat de staatssecretaris het treintekort alleen op papier heeft opgelost. Je kunt geen treinen inzetten die niet meer bestaan. Het lijkt er op dat dit bedoeld was om de Tweede Kamer te sussen, maar dat is geen oplossing. De reiziger hoort op 1,2 en 3 te staan, maar het lijkt er hier meer op dat het imago van de NS en de staatssecretaris op 1,2 en 3 staan.”

Hij twijfelt door dit nieuws ook aan de effectiviteit van de andere maatregelen. “Als deze maatregel al niets voorstelt, wat betekent dit dan voor de andere maatregelen die NS heeft genomen?” Zo heeft NS ook enkele eerste klas-coupés omgebouwd, er werden spitsbussen ingezet en er werd ander materieel omgebouwd. De staatssecretaris laat in een reactie weten dat van alle maatregelen richting de Tweede Kamer precies is aangegeven hoeveel vervoersplaatsen die hebben moeten opleveren.

Materieeltekort

Ook D66-politicus Stientje van Veldhoven is verbaasd over de gang van zaken. “We wisten als Kamer dat het aantal reizigers in 2016 zou toenemen en dat er een materiaaltekort zou ontstaan. Waarom sloop je dan 38 treinen in plaats van die beschikbaar te stellen om de problemen op te lossen?”, aldus Van Veldhoven tegen NU.nl. Maar volgens NS waren er geen extra treinen, die ingezet hadden kunnen worden om de drukte in de treinen het hoofd te bieden.

Lees ook: 

Auteur: Inge Jacobs

10 reacties op “NS: geen treinen gesloopt die materieeltekort hadden opgelost”

Eric Struch|23.02.17|17:56

Spoorwegmaterieel heeft bijna het eeuwige leven, mits het goed wordt onderhouden en er vervangende onderdelen op voorraad zijn of geproduceerd kunnen worden. Denk maar aan de e-loc 1200. Levensduurverlenging of (in mildere vorm) sloopuitstel is vrijwel altijd mogelijk. Het is vooral een kwestie van geld en vooruitzien. Soms kan materieel toch niet in dienst blijven, zoals de stellen mat’54 die vanwege de asbestisolatie in 1993 aan de kant moesten. Mede hierdoor ontstond het “gat van ’93”.

Wolter Zigterman|21.02.17|17:39

Het probleem ontstond veel eerder. NS bestelde te laat en te weinig nieuw materieel en het goedkeuren van nieuw materieel duurt ontzettend lang. En met de Flirt treinstellen zijn veel aanloopproblemen. Op de lijn Gouda – Alphen vallen vaak treinen uit.

Ibo De Joode|21.02.17|17:28

Het gaat er mij (en de kamer) meer om dat voor de zoveelste keer een minister / staatssecretaris de kamer over het gevoelige dossier OV/ProRail/NS verkeerd voorlicht (of door instanties wordt voorgelicht) terwijl de juiste cijfers voor het oprapen liggen. Het vervoersprobleem wordt daar niet mee opgelost, die zul je blijven houden. Ook de files op de weg kun je niet tegenhouden. Economische groei / terugval, andere besluitvorming politiek, etc. laat zich niet voor de lange termijn voorspellen.

Arco Sierts|21.02.17|17:27

Er wordt in Sporend Nederland al decennialang obsceen veel afgecongresseerd en ge-toekomstvisie’d: Lightrail, PHS, ERTMS, Big Data, Hyperloop, Digitalisation: het houdt niet op.
Maar steevast ontbreekt het meest essentiele aspect voor de reiziger: DOEN WAT JE BELOOFT en DOEN WAT JE MOET DOEN. En dat is ook messcherp waarom deze sector zo vreselijk goed is om die essentie te negeren: het is nooitentenimmer onderdeel van enige strategische visie. Gebakken lucht daarentegen…

Arco Sierts|21.02.17|15:55

Het lijkt mij zinvoller om te bekijken hoe dit (al decennialang steevast om de zoveel jaar terugkomende) vervoersprobleem nu eindelijk eens definitief uitgebannen kan worden. Daar heeft de reiziger pas echt iets aan.
Geleuter over details uit het verleden is zinloos. Het gaat om leren EN DOEN (!!!) voor de toekomst.

Ibo De Joode|21.02.17|14:46

Ik zit ook even nr.3 (maart 2016) te bekijken met over februari de volgende tekst: Hoewel er nog volop mat ’64 – dagelijks 8 tot 12 stellen ter vervanging van het slecht presterende DDAR en SGM – bleven NedTrein en NS Reizigers bij het voornemen het onderhoud vanaf 1 maart te beeindigen ……vanaf die datum gingen ze 1 voor 1 aan de kant. Benieuwd hoe ILT en DIJKSMA dit verklaren. Zoals eerder gemeld, dit is over het algemeen zeer betrouwbare info.

Joop Ummels|21.02.17|14:45

Mijn inziens is de invoering van het nieuwe matrieel ( flirt3 ) veel te traag geweest en veel problematiek niet nodig geweest. Training, toelating e.d. van een bestaand concept is te knullig geweest zonder oog voor de krapte oor de reiziger. Zelfs in januari 2017 waren nog niet alle nieuwe treinen planmatig in dienst ingedeeld.

Ibo De Joode|21.02.17|14:18

Als lid van de NVBS, abonn. op het maandblad “Op de Rails”. Uit nr.2-2016 (doorgaans zeer betrouwbaar) de volgende informatie over Mat ’64: In januari (2016) waren dagelijks tussen 10 en 18 plan V’s op de baan. Meestal in Z.Limb en rond Eindhoven en Nijmegen, met winterweer tijdelijk ook in noordelijke oorden. 5/1/2016 zelfs met 2 stellen in Groningen om de bovenleiding van ijs te ontdoen. Materieeloverzicht uit hetzelfde nr:-> op 1/1/16 waren er nog 30 plan V bij NS -> dus NIET gesloopt.

Ronald van Onselen|21.02.17|13:20

In de tijd voor de sloop had NS de keuze om een groter deel van Materieel 1964 te behouden. De revisietermijn was wel afgelopen maar er konden nog wel maatregelen worden genomen om deze treinen 1 a 2 jaar in de lucht te houden. Al eerder werden een groot aantal door NS opgeknapte rijtuigen van de Deutsche Bahn voortijdig afgevoerd omdat deze te traag zouden zijn. Ook dat had niet perse gehoeven onder het motto: denk nog meer in reizigers.NS schept ongewild? een situatie van permanente schaarste.

Antoine Berben|21.02.17|12:38

Ben zeer benieuwd hoe dit onderzoek zal aflopen omdat het hier zou kunnen gaan om opzettelijke ongehoorzaamheid aan DIJKSMA.
Mocht het verhaal toch blijken te kloppen dan kan het niet anders zijn dan dat er koppen gaan rollen in de directie van NS en dat lijkt mij dan ook volstrekt logisch.