‘HSA kon niet meer terug bij bestelling Fyra-treinen’

Nol Döbken, voormalig directeur, HSA

High Speed Alliance (HSA), de voormalig exploitant van de hogesnelheidslijn, is bij het bestellen van de hogesnelheidstreinen in een fuik gezwommen. Vanwege de beperkte hoeveelheid treinen die werden besteld en de bijkomende specifieke eisen voor het materieel, haakten treinfabrikanten één voor één af. Daardoor bleef uiteindelijk alleen de Italiaanse treinfabrikant AnsaldoBreda over, die uiteindelijk de gewraakte Fyra-treinen leverde. Dat verklaarde voormalig HSA-directeur Nol Döbken vrijdag tegenover de parlementaire enquêtecommissie Fyra.

Döbken: “Toonbank materieel voor deze trein bestond er niet. Dat was een gevolg van de eisen. Vanwege de eisen betekende het dat het materieel opnieuw gespecificeerd moest worden en nieuw ontwikkeld.”

Vertrouwen

Van de acht treinenbouwers die zich meldden, bleven Alstom en AnsaldoBreda over. “Ik zat in een fuik met twee aanbieders en ik moest door”, stelde Döbken tijdens het verhoor. Alstom haakte vervolgens af toen de bestelling van het aantal treinen kleiner werd.

Toch betekende dat niet dat er met minder genoegen werd genomen, stelde de voormalig bestuurder. “We hadden op dat moment ook vertrouwen in AnsaldoBreda. Hun papieren waren in orde. En we wisten dat ze de capaciteit hadden.”

Rekentrucs

Döbken werd het vuur aan de schenen gelegd tijdens het verhoor. De commissie stelde dat uit documentatie blijkt dat er informatie bewust door NS is achtergehouden. In een intern stuk waar de commissie naar verwijst staat dat er 28 miljoen euro lucht in het bod zat. Döbken had dit memo ook ontvangen, maar wuifde het belang hiervan tijdens het verhoor weg. “Als mensen dit soort dingen schrijven dan zijn dat gespreksnoties of gedachtengangen van mensen zelf.”

NS hoopte vervolgens haar winstgevendheid te verhogen met een tariefrestrictie. De overheid zou niet op de hoogte zijn gesteld van de strategische inzet van de rekentrucjes om de aanbesteding te kunnen winnen.

Lees ook:

Auteur: Marieke van Gompel

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.