Wethouder Almere: enthousiast over metro-achtige busdienst

Elektrische bus allGo Almere Keolis
Foto: Keolis

Het belangrijkste dat de Almeerse wethouder Frits Huis naar eigen zeggen in de afgelopen jaren heeft bereikt, is de aanbesteding van een nieuwe OV-concessie. Op 10 december vorig jaar nam vervoerder Keolis het busvervoer in en rond Almere over van Connexxion. Dat ging niet helemaal van een leien dakje. 

Om te beginnen waren er begin 2016 verschillende steengooi-incidenten en een overval waarvan de daders inmiddels gepakt en berecht zijn. Dit zorgde voor veel onrust en stakingsacties waren het gevolg. “Onderhandelingen over nieuwe voorwaarden verliepen stroef”’, zegt Huis. “Maar er is een akkoord gekomen waar iedereen, ook de bonden en de chauffeurs, best tevreden over zijn”.

Verschraling OV

Daarnaast moest de gemeente Almere rekening houden met een flinke verschraling van het vervoersaanbod in de nieuwe concessie. “Connexxion had zich eerder heel erg verkeken op de inschrijving. Dus wij gingen er nu vanuit dat nieuwe vervoerders met hele voorzichtige biedingen zouden komen. Wij rekenden op een teruggang van zo’n 25 tot 35 procent van het vervoersaanbod.”

Maar de achteruitgang is – zeker binnen Almere – beperkt gebleven, meldt Huis. Hij is erg enthousiast over wat Keolis heeft geleverd. “In de spits rijden de bussen elke vijf minuten en overdag acht keer per uur – het is een soort metro-systeem. Het gaat ook nog eens om nieuwe bussen, 107 stuks, waarvan zeven elektrisch.” Deze elektrische bussen rijden sinds deze maand vast in de dienstregelingen.

Over het algemeen zijn reizigers en chauffeurs enthousiast, aldus de wethouder. Maar hij erkent dat zij even moesten wennen. “Dat bussen bijvoorbeeld strak op tijd moeten rijden en dus niet even kunnen wachten op een verlate passagier; dat waardeerde niet iedereen meteen.”

Dit artikel verscheen eerder in de meest recente versie van Nederlands Vervoer. Lees ook wat andere wethouders zeiden over de mobiliteit in hun stad. 

Auteur: Jan Pieter Rottier

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.