Syntus wint aanbesteding OV in Twente

Syntus heeft de beste aanbieding ingediend voor het ov in Twente en verzorgt vanaf december 2013 tot en met 2023 het busvervoer in geheel Twente en de treindienst Zutphen – Hengelo – Oldenzaal.
Op 31 maart hadden drie vervoerders Arriva, Connexxion en Syntus een offerte ingediend. De keuze is op Syntus gevallen omdat deze vervoerder een aantal aansprekende vernieuwingen en verbeteringen voor de OV-reiziger in Twente wil doorvoeren. Een belangrijke verbetering is dat in de spits de trein tussen de stations Goor, Hengelo en Oldenzaal van twee naar vier keer per uur gaat. Ook biedt Syntus een aantal nieuwe busverbindingen aan:
• een verbinding Hengelo – Borne Stroomesch via Bornsche Maten;
• een rechtstreekse verbinding Hengelo – Weerselo – Tubbergen;
• een uitbreiding van lijn 8 met een rechtstreekse verbinding tussen Enschede Zuid, via Enschede West naar de UT.
Syntus laat nieuwe rode bussen rijden in de huisstijl Twents. De bussen voldoen aan de hoogste Europese milieueisen (EEV-norm) die op dit moment gelden. Al deze bussen zijn voorzien van een elektrische rolstoelplank en alle bussen en treinen zijn uitgerust met camera’s en informatieschermen. De bestaande treinen die Syntus momenteel inzet tussen Zutphen en Hengelo worden grondig opgeknapt waardoor het comfort (kwaliteit van de zitplaatsen en geluidsniveau) wordt verbeterd en het serviceniveau (twee rolstoelplaatsen per treinstel, fietsplaatsen en diverse oplaadpunten) wordt uitgebreid. Ook die verbeteringen worden in de huisstijl Twents uitgevoerd. Er komen 10 servicebalies verspreid over Twente waar reizigers terecht kunnen met hun vragen en reisproducten kunnen kopen. Op zaterdag, zondag en feestdagen mag de fiets gratis mee in de trein.
Op dit moment verzorgt Syntus al een deel van het openbaar vervoer in Twente namelijk de treindienst Zutphen – Hengelo – Oldenzaal en een aantal buslijnen. Zodra de gunning definitief is, zal Syntus zich met Regio Twente presenteren. De plannen en veranderingen voor de nieuwe concessieperiode komen dan uitgebreider aan bod.

Onderwerpen:

Auteur: Redactie

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.