‘Shotgun’ campagne richt zich op jonge bijrijders

Veilig Verkeer Nederland start een pilot met de Shotgun-campagne. De campagne is gericht op jongeren die als bijrijder meerijden in een auto. De persoon die naast de chauffeur zit is de Shotgun en houdt de chauffeur vrij van afleiding zoals bijvoorbeeld de mobiele telefoon aannemen. Hierdoor kan de chauffeur beter op het verkeer letten. Dus de plek naast de chauffeur is niet alleen de beste plaats in de auto maar degene die daar zit heeft ook verantwoordelijkheden.

Uit een onlangs verschenen onderzoek van de SWOV is gebleken dat van alle overleden autopassagiers meer dan een derde in de leeftijdscategorie 10-24 jaar valt. Het merendeel van deze jonge passagiers reed mee met een 18- tot 24-jarige achter het stuur. Deze hoge aantallen zijn voor Veilig Verkeer Nederland de aanleiding om speciaal voor deze doelgroep een campagne op te starten.
Het campagneconcept Shotgun maakt gebruik van het peer to peer-principe. Bij Shotgun wil dat zeggen dat groepsgenoten elkaar aanspreken op elkaars gedrag. De bijrijder (door Amerikaanse jongeren ‘Shotgun’ genoemd) is een jongere medepassagier die een bijzondere rol kan spelen door naast de bestuurder plaats te (mogen) nemen in de auto. Hij of zij heeft ’the best seat of the house’.
De pilot vindt plaats in de Euroscoop in Tilburg waar gedurende drie weken vóór elke hoofdfilm in het reclameblok een promospot wordt getoond waarbij ‘Shotgun’ wordt uitgelegd. Daarnaast zijn er posters in de hal aanwezig en zal er regelmatig een promotieteam aanwezig zijn om de bijrijders aan te spreken op hun verantwoordelijkheden. Ook is er website en Facebookpagina rondom de campagne ingericht.

De basis voor de campagne werd gelegd door vier studenten van de Fontys Hogeschool in Eindhoven. Zij wonnen de Hogescholencompetitie 2010 met het concept.
In de provincie Noord-Brabant is van april tot en met oktober 2010 de (mogelijke) effectiviteit van de campagne op jongeren onderzocht. De onderzoeksresultaten geven aan dat een toekomstige Shotgun-campagne ertoe kan leiden dat jongeren als bijrijder vaker (op een positieve wijze) in zullen grijpen in situaties waarbij de bestuurder onveilig rijgedrag vertoont. Een vervolgonderzoek van de universiteit Leiden uit 2011 bevestigt de conclusie van het Brabantse onderzoek. De conclusie was onder meer dat Shotgun leidt tot een verhoogde kans dat jongeren de telefoon zullen opnemen voor een vriend of vriendin terwijl die rijdt.

Onderwerpen: ,

Auteur: Redactie

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.