Amsterdam vervangt 1500 abri’s

abriAmsterdam krijgt in 2013 volledig nieuwe en modernere abri’s (bushokjes) en MUPI’s (advertentiezuilen. Voor eind juni worden alle 1500 abri’s en 450 MUPI’s vervangen. De nieuwe abri’s vervangen de 25 jaar oude wachthuisjes die volledig worden gerecycled en weer verwerkt in nieuw stadsmeubilair.

In opdracht van Dienst Infrastructuur Verkeer en Vervoer verzorgde IBA de aanbesteding van het DCFMO-contract: ontwerp, productie & plaatsing, financiering, beheer & onderhoud en exploitatie van reclame op de abri’s en MUPI’s. Na afloop van het contract (15 jaar) kan Amsterdam de abri’s en MUPI’s overnemen. JCDecaux kwam tijdens de aanbesteding als beste uit de bus en exploiteert en beheert alle objecten de komende 15 jaar.
De vervanging van de abri’s en MUPI’s kost Amsterdam niets. Er is sprake van een ruilconcept. JCDecaux plaatst, vervangt en onderhoudt de objecten in ruil voor reclameruimte. Daarnaast is in het contract opgenomen dat Amsterdam een aantal keren per jaar reclamevlakken van JCDecaux in het buitenland kan gebruiken voor evenementen in en promotie van Amsterdam. De gemeente kan één kant van de MUPI’s kosteloos gebruiken voor stadsplattegronden, culturele campagnes en andere gemeentelijk informatie. De abri’s zijn speciaal ontworpen voor Amsterdam. In de staanders zijn de Andreaskruisen verwerkt en de kruisen komen ook terug in de bestickering. De nieuwe abri’s zijn moderner en duurzamer. Ze hebben een groot glasoppervlak en zijn daardoor zeer transparant. Dat draagt bij aan de veiligheid. JCDecaux heeft in de ontwikkeling van de abri’s en MUPI’s een aantal verbeteringen doorgevoerd die het beheer en onderhoud efficiënter maken.

Auteur: Redactie

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.