Lokale leenfiets serieus alternatief voor bus en tram investeringen

uithoftramDe fiets kan een serieus alternatief zijn voor grote OV-investeringen. Dat zegt Jos Hopmans van de Universiteit Utrecht. Hij onderzocht de mogelijkheden om gratis leenfietsen in te zetten naar De Uithof. De studenten zien dat wel zitten, zo meldt het Fietsberaad.

De buslijnen vanaf Utrecht Centraal naar De Uithof zitten elke doordeweekse dag in de spits overvol met studenten die van de trein overstappen op de bus. Voor verbetering van deze vervoerssituatie wordt 323 miljoen uitgetrokken voor De Uithoflijn, die in 2019 in gebruik zal worden genomen.

Met de stations Bunnik, Utrecht Lunetten en Bilthoven op fietsbare afstand van De Uithof vroeg Jos Hopmans zich af of de fiets vanaf deze stations geen alternatief is voor de bus, en in de toekomst de tram, vanaf Utrecht Centraal.

Zijn onderzoek spitste zich toe op de potentie van een gedecentraliseerd (gratis) leenfietsensysteem op de stations Bunnik, Utrecht Lunetten en Bilthoven voor studenten op De Uithof.

Er werden voor het onderzoek reistijdberekeningen uitgevoerd en enquêtes uitgezet onder 5546 studenten van De Uithof die geografisch gezien bij gebruik van de trein de te onderzoeken stations zouden kunnen passeren, en daar dus uit zouden kunnen stappen om gebruik te kunnen maken van de leenfiets. Gezien de ligging van de stations betreft dit voornamelijk studenten uit het oosten van Nederland, buiten de regio Utrecht. Tevens is de enquête uitgezet onder 1803 medewerkers.

De berekening van totale reistijden wijst uit dat veel studenten reistijdwinst kunnen boeken wanneer zij in plaats van de combinatie trein-bus via Utrecht Centraal de combinatie trein-fiets via één van de randstations gebruiken.

Verder blijkt dat een groot deel van de studenten gebruik maakt van de fiets in het voortransport van de trein, maar een zeer beperkt deel de fiets gebruikt in het natransport.

Zo gebruikt 50% van de studenten (uit voornamelijk oost Nederland buiten de regio Utrecht) de keten fiets-trein-bus naar De Uithof. Slechts 5% gebruikt de keten fiets-trein-fiets.

Uit het onderzoek blijkt dat ruim 30% van de ondervraagde studenten zeker gebruik denkt te gaan maken van de leenfiets als deze gratis aan wordt geboden. Maar ook dat 53% van de studenten bereid zou zijn een klein bedrag te betalen voor gebruik van de leenfiets. Het gratis aanbieden van de fiets blijft niettemin een belangrijke pull factor voor gebruik van de fiets, aldus de onderzoekers.

Het onderzoek toont ook aan dat wanneer de student dient te betalen voor het openbaar vervoer, zij eerder geneigd zijn een gratis leenfiets te gebruiken wat betekent dat de prijs voor het OV een belangrijke push factor is.

Auteur: Redactie

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.