ProRail test zeven innovatieve ideeën om onbewaakte overwegen veiliger te maken

gedragsbeinvloedingEr kwamen 62 oplossingen binnen op de oproep van Prorail voor slimme ideeën om niet actief beveiligde overwegen (NABO’s) veiliger te maken. Na twee rondes worden zeven ideeën nu samen met de marktpartijen getest.

Er zijn door Prorail twee categorieën oplossingen gevraagd aan marktpartijen. In de eerste plaats oplossingen die weggebruikers erop attent maken dat ze een onbeveiligde  overweg naderen. En verder oplossingen voor het waarschuwen van de weggebruiker dat er een trein aankomt of het beveiligen van de overweg met een fysieke barrière.

De volgende ideeën zullen nu in de praktijk worden getest:

  1. Gedragsbeïnvloeding bij NABO’s: inspelen op meerdere zintuigen bij de weggebruiker door middel van geluid, trilling en borden (Novi Mores).
  2. Interactieve waarschuwingsinstallatie: weggebruikers krijgen licht- en geluidssignalen die hen erop attenderen dat ze een overweg naderen. Het systeem detecteert de weggebruiker d.m.v. een sensor (VRS).
  3. Animatiebord: een attentiebord met ‘moire-effect’ d.m.v. een raster op het bord, door de beweging van de weggebruiker ontstaat er telkens een ander beeld op het bord. Eventueel met drempels (Brimos).4
  4. Spoorwegovergangsbeveiliging met radar naast de NABO, die aankomende treinen detecteert (Science & Technology).
  5. Autonome low cost overweg: een AHOB die aangestuurd wordt door een assenteller in het spoor voor de detectie van treinen (VRS).
  6. BUES2000 – AHOB light: detectielussen in het spoor die de treinen detecteren en een AHOB aansturen (Scheidt & Bachmann GmbH).
  7. Navigatiekaarten: weggebruikers krijgen een signaal via hun telefoon of navigatiesysteem dat ze een overweg naderen (InTraffic).

De testfase loopt van november tot januari volgend jaar.  Uit de resultaten moet blijken of de oplossingen goede resultaten geven op veiligheid, kosten en gebruik. Stakeholders, zoals vervoerders, vertegenwoordigers van recreatieve belangenorganisaties en wegbeheerders krijgen een uitnodiging om tijdens de tests mee te denken. Op basis van de resultaten worden één of meerdere oplossingen geselecteerd. Deze worden dan nader uitgewerkt en toegepast in samenhang met andere bestaande maatregelen om de veiligheid op overwegen te verbeteren, aldus Prorail.

Onderwerpen:

Auteur: Redactie

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.