Spoorwegovergangen mijden bij uitzetten nieuwe fietsroutes

spoorwegovergangNieuwe wandel- en fietsroutes worden voortaan eerst aan spoorbeheerder ProRail voorgelegd, voordat ze uitgezet worden. Dat heeft ProRail samen met staatssecretaris Dijksma en wandel- en fietsersbelangenorganisaties afgesproken. De nieuwe afspraken hebben het doel om de veiligheid op overwegen verder te verbeteren.

Om de veiligheid van automobilisten, fietsen en wandelaars en de doorstroming van het verkeer te verbeteren vinden regelmatig veranderingen plaats aan spoorwegovergangen. Zo worden overgangen zonder slagbomen en lichtsignalen beter beveiligd of helemaal gesloten.

Het aanpassen of opheffen van een openbare overweg gebeurt altijd in overleg met de gemeente of provincie. Afspraken. Maar omdat in de praktijk vaak onduidelijkheid bleek te bestaan over de manier waarop alle partijen betrokken zijn bij veranderingen aan spoorwegovergangen, zijn afspraken gemaakt tussen de recreatieve belangenorganisaties en ProRail.

Zo moet voor alle spoorwegovergangen in Nederland duidelijk worden of deze openbaar toegankelijk zijn of niet. Het besluitvormingsproces rondom veranderingen aan spoorwegovergangen wordt transparanter en recreatieve belangenorganisaties kunnen hun advies eerder in dit proces geven.

Tegelijkertijd gaan de belangenorganisaties hun belangen voortaan allemaal op dezelfde manier beargumenteren, waardoor deze beter beoordeeld kunnen worden. Bovendien gaan alle partijen zich samen inspannen om wandelaars en fietsers te wijzen op manieren om spoorwegovergangen zonder slagbomen of lichtsignalen veilig over te steken. Ook is de bedoeling dat deze overgangen gemeden worden bij het uitzetten van nieuwe routes.

Onderwerpen:

Auteur: Redactie

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.