Leidt ander rijgedrag tot minder files?

Soms ontstaan er files op locaties waar op andere dagen met vergelijkbare omstandigheden in weer en verkeer geen file ontstaat. Flitsmeister, SD Insights en ULU gaan onderzoeken hoe het rijgedrag van automobilisten te beïnvloeden is en hoe dat bijdraagt aan een betere doorstroming.

Programmamanager Gerard Eijkelenboom van de Verkeersonderneming: “We kwamen er met data-analyse achter dat er op file-locaties dagen waren dat er geen file ontstond terwijl het verkeer hetzelfde was als op andere dagen. Het is dan logisch om te denken dat een rijgedraging de verstoring is die tot een file leidt”.
Binnen de pilotomgeving gaat mobiliteitsdienst ULU onderzoek doen of het rijgedrag van automobilisten te beïnvloeden is met behulp van de zogenaamde ULU-App en of dit bijdraagt aan minder files. Flitsmeister probeert automobilisten te verleiden hun rijgedrag aan te passen. SD Insights die zich bezig houdt met rijtrainingen richt zich ten slotte helemaal op de professionele chauffeur (bestelverkeer).

De Verkeersonderneming hoopt eind 2017 meer inzichten en dus grip te hebben op oorzaken van files en hoe je rijgedrag van automobilisten kunt meten en verbeteren.
Verder hoopt men inzicht te krijgen in de mate waarin automobilisten te beïnvloeden zijn als het bijvoorbeeld gaat om matigen snelheid of minder abrupt afremmen).

Onderwerpen:

Auteur: Redactie

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.