Flo-paal wordt gewaardeerd en bevordert fietsdoorstroming; pilot verlengd

Flo-paal. Bron: fietsflo.nl

De Flo-paal in Utrecht die fietsers een persoonlijk snelheidsadvies geven om vaker groen licht te halen, werkt goed. Dat blijkt uit onderzoek van de Universiteit van Utrecht. De doorstroming in spitstijd verbeterde met 3 procent en buiten spitstijd zelfs met 8 procent. In de beleving van de fietser verbeterde de doorstroming zelfs met 16 procent.

UPDATE 21 november: Utrecht verlengt de pilot met 6 maanden. Buiten de spits reageert Flo minder goed, en daar kan nu extra aan gewerkt worden, is het idee.

Een Flo-paal geeft fietsers een persoonlijk snelheidsadvies. Zien fietsers een plaatje van een haas? Dan moeten ze sneller fietsen voor groen. Zie ze een duim? Dan moeten ze hun snelheid behouden voor groen. Bij de schildpad moeten ze langzamer fietsen voor groen en bij de koe gaan ze het groene licht dit keer niet meer halen. Het doel van de organisatie achter de paal, SpringLab, is om de fietsbeleving in steden te verbeteren en mensen te helpen in beweging te blijven. In Utrecht staat sinds april dit jaar de eerste paal. Inmiddels staan er ook eentje in Eindhoven en binnenkort verschijnt er een in Antwerpen.

Twee momenten

Om te kijken of de palen goed werken, liet SpringLab de Universiteit van Utrecht onderzoek doen. De onderzoekers keken de Flo-plaal op het kruispunt van de Amsterdamsestraatweg en Marnixlaan in Utrecht. Ze waren vooral benieuwd naar de invloed ervan op de doorstroming en op de beleving van fietsers.

De onderzoekers peilden dit op twee momenten: in de spits en buiten de spits. Tijdens de spits is de zogenoemde starre regeling van kracht: dan krijgt elke verkeersstroom om de beurt groen licht. Dit maakt het voor de paal eenvoudig om te bepalen hoe lang de fietser de tijd heeft.

Buiten de spits geldt een voertuigafhankelijke regeling: dan passen de verkeerslichten zich aan op het gedetecteerde verkeer. Flo werkt hierbij als een soort drukknop op afstand: op het moment dat een fietser Flo passeert gaat er een signaal naar het verkeerslicht om sneller of langer groen licht te geven aan de fietser. Het het in deze situatie ook voorkomen dat de verkeerslichten op het laatste moment nog reageren op het overige verkeer, waardoor een eerder gegeven advies van Flo mogelijk niet meer klopt.

Nuttig en leuk

De onderzoekers ontdekten dat de doorstroming de starre regeling met 3 procent verbeterde en in de voertuigafhankelijke regeling met 8 procent. Ze zagen ook dat de doorstroming in de beleving van de fietser met 16 procent verbeterde. Verder merkten ze dat fietsers Flo nuttig en leuk vinden en bovendien het concept goed begrijpen.

De makers van Flo blijven de palen doorontwikkelen. Ze werken namelijk nog niet altijd foutloos in de voertuigafhankelijke regeling en dat willen ze verbeteren. Ook zien ze kansen om Flo zelfvoorzienend in energie en mobiel te maken. Dit verlaagt de aanschafkosten voor gemeenten aanzienlijk en vergroot de flexibiliteit, is hun idee. Verder willen ze ook mogelijk maken dat de palen groepen fietsers kunnen detecteren.

Auteur: Jan Pieter Rottier

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.