Universiteit Twente onderzoekt asfaltkwaliteit met data

Op de Universiteit Twente wordt momenteel onderzoek gedaan naar hoe data de kwaliteit van asfalt kan verbeteren. De onderzoekers willen kijken of data het aanleggen kan optimaliseren en of het helpt met voorspellingen te doen over de levensduur. Ze gebruiken hiervoor infrarood-scanners en speciale sensoren.

Het onderzoek wordt uitgevoerd op een onlangs aangelegde weg op de universiteitscampus. Het asfalteren is gevolgd met onder andere camera’s en infrarood-scanners. En ook tijdens daarna wordt de weg in de gaten gehouden, onder andere met ingebouwde glasvezelsensoren.

Vorstbestendigheid

Het asfalteren volgen is erg belangrijk, legt onderzoeker Seirgei Miller uit op de universiteitssite. De condities tijdens het leggen kunnen doorslaggevend zijn voor bijvoorbeeld de vorstbestendigheid. Door meteen data te verzamelen, kunnen wegwerkers het proces in realtime aanpassen en nieuwe instructies geven aan de wegwerkers.

Ook het volgen van de weg met sensoren is volgens Miller zeer nuttig. Zo kunnen ze de temperatuur van het asfalt meten tijdens vorst-dooi cyclussen, maar bijvoorbeeld ook de doorbuiging bij belasting. Dat kan inzicht geven in de levensduur van de weg.

Speciale sensoren

Miller en zijn team gebruiken speciale sensoren. Het gaat om sensoren die ín het asfalt geplaatst zijn. Opdrachtgevers zijn normaal gesproken terughoudend in het plaatsen van dit soort meetapparatuur in hun asfaltlagen, vertelt Miller. De nieuwe weg op de campus bleek volgens hem een mooie plek om dit toch te doen.

Het gaat ook om sensoren die op afstand af te lezen zijn. Dat is fijn, benadrukt Miller. Veel huidige sensoren moeten ter plekke afgelezen worden, wat omslachtig en bij veel verkeer zelfs onveilig is.

Garantieperiode

Aanleiding voor het onderzoek zijn de hogere eisen van wegbeheerders. Waar vroeger nog wel eens een garantieperiode van drie tot vijf jaar werd gehanteerd, is dat nu eerder zeven tot tien jaar. Dat vraagt dus om kwalitatievere wegen.

De proef op de campus maakt deel uit van het grotere project Asphalt Paving Research & Innovation (ASPARi). Vrijwel alle grote wegenbouwers nemen hier aan deel. Doel is de sector verder professionaliseren.

Onderwerpen: ,

Auteur: Jan Pieter Rottier

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.