Gemeenten bezorgd over kosten en handhaving van snelheidsverlaging

Auto's en fietsers op 30 kilometer-weg (foto: Paul Voorham/Sweco)
Bron: Sweco Foto: Paul Haarman

Ongeveer de helft van de Nederlandse gemeenten is van plan om op meer wegen de snelheid te verlagen van 50 naar 30 kilometer per uur. Maar alleen als er infrastructurele aanpassingen worden gedaan, levert zo’n snelheidsverlaging qua verkeersveiligheid resultaat op. Veel gemeenten hebben juist zorgen over de kosten hiervan. Ze zijn daarnaast ongerust over de handhaving. Dat blijkt uit onderzoek van ingenieursadviesbureau Sweco in samenwerking met Binnenlands Bestuur.

Verder lezen?

Abonneer nu!

Maak gebruik van de exclusieve aanbieding.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Inge Jacobs

4 reacties op “Gemeenten bezorgd over kosten en handhaving van snelheidsverlaging”

Frank van Setten|12.03.21|10:11

Wegen, waarover OV lijnen rijden, moeten in principe niet tot 30 km weg omgevormd worden. Het OV wordt daardoor minder aantrekkelijk en in veel gevallen duurder! Onaantrekkelijk omdat de reistijd toeneemt en duurder als gevolg van een lagere gemiddelde snelheid. Hierdoor zal het aantal bussen, wat nodig is om een lijn te rijden toenemen! Hogere kosten voor slechter aanbod. Het verbaast me zeer dat dit in het onderzoek niet meegenomen is.
Frank van Setten.

Reinder Rustema|12.03.21|08:54

“automobilisten zullen zich daar waarschijnlijk ook niet aan houden” is een matige onderbouwing. Als een klein deel zich wèl aan de 30km/u houdt dan worden andere automobilisten automatisch gedwongen om zich er ook aan te houden.

Wie herinnert zich nog wat de KLPD deed in de jaren negentig om files te voorkomen? Ze gingen dan met hun donkerblauwe Volvo’s 90km/u rijden op goed uitgekozen stukjes snelweg. De rest van het verkeer ging ook 90 rijden en zo pastten alle auto’s door de bottleneck.

Dirk Lauwers|11.03.21|14:52

Dat alleen als er infrastructurele maatregelen genomen worden verlaging van 50 naar 30 in bebouwde kom effect zou hebben lijkt me hoogst discutabele stelling. (vgl. oa de zeer brede Amerikaanse wegen waar 20 mph geldt). Onderzoek van SWOV gaf wel aan dat het effect groter is bij structurele herinrichtig, maar mits minimale ingreep (poorteffect) kan effect ook oplopen tot zeker -50% ongevallen.

Dirk Lauwers|11.03.21|14:48

Dat alleen als er infrastructurele aanpassingen worden gedaan verlaging van 50 naar 30 in bebouwde kom resultaat zou opleveren lijkt me hoogst discutabele stelling. Vroeger onderzoek van SWOV geeft aan dat er meer effect is maar niet dat bij minimale aanpassing (vnl aangeven van poorteffect) er geen effect is.