Omnibuzz sluit aan bij akkoord uitstootvrij doelgroepenvervoer

Omnibuzz uitstootvrij
Bron: persbericht Omnibuzz

Het Limburgse systeem voor doelgroepenvervoer, Omnibuzz, heeft zich formeel aangesloten bij het doel om in 2025 uitstootvrij te rijden. Sinds 1 januari rijden de eerste elektrische voertuigen. Daaronder is ook een volledig elektrische rolstoelbus.

Zo’n half jaar geleden werd al bekend dat Omnibuzz het Limburgse doelgroepenvervoer voor een periode van vijf tot acht jaar heeft gegund aan zes verschillende bedrijven. Van Driel en Taxi Hanneman sleepten elk twee percelen in de wacht. Taxi Nelissen, Taxi van Loo, Personenvervoer Midden Limburg en Taxi de Leeuw nemen ieder één perceel voor hun rekening.

De contracten kennen een relatief lange looptijd: in eerste instantie vijf jaar, maar bij goed presteren kan dat met verlengingen oplopen tot acht jaar. Daar is mede voor gekozen om de deelnemende vervoerders de kans te geven om te investeren in duurzaamheid en goed werkgeverschap. Om dat eerste aspect te ondersteunen, heeft Omnibuzz zich nu aangesloten bij het bestuursakkoord zero emissie doelgroepenvervoer. Het is de bedoeling dat in 2025 al het doelgroepenvervoer in de provincie uitstootvrij wordt gereden.

Elektrische rolstoelbus

Dat begint per 1 januari met de inzet van verschillende elektrische personenauto’s. Hierbij is gekozen voor de Nissan Leaf en de Kia Niro. Bijzonder is dat twee van de vervoerders, Geerets de Leeuw en Personenvervoer Midden Limburg, de beschikking hebben over een elektrische Volkswagen Crafter. In de discussie over de haalbaarheid van uitstootvrij doelgroepenvervoer gaat het immers vaak om het voorlopige gebrek aan elektrische rolstoelbussen, maar Omnibuzz gaat er prat op dat die horde in elk geval op kleine schaal wordt genomen in Limburg.

Auteur: Vincent Krabbendam

3 reacties op “Omnibuzz sluit aan bij akkoord uitstootvrij doelgroepenvervoer”

Richard|06.01.20|15:34

Mogelijkheden zijn:
1. Een chauffeur erop zetten met een gebroken dienst(spitsdiensten) zodat de bus tussendoor geladen kan worden.
2. Opladen in de pauze.
3. Ergens tussendoor moeten opladen valt gewoon onder werktijd.
Maar voorlopig moeten we het hiermee doen…aangezien het grootste gros van de taxichauffeurs alleen een B-rijbewijs heeft en je een voertuig van max 3500kg mag besturen. Een grotere accu onder de bus houdt in dat de 3500kg wordt gepasseerd.

Laurents Deurloo|03.01.20|13:40

Krijg de chauffeur dan pauze of is dat hun eigen geld als ze moeten laden.Ik denk dat ze daar wel weer iets op zullen verzinnen en sociaal fonds verschuilt zich weer achter ja we kunnen er niets aan doen net als chauffeursdiensten mag niet maar…

Richard|02.01.20|11:29

Succes met de Crafter. Actieradius van 110-120km…….